Svar: Urolig søvn og umulig at putte
24. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Sidse
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Du har i dit tidligere brev fortalt mig at I har brugt en privat børnelæge, fordi jeres datter har spist meget sparsomt og jeg tænker at det er vigtigt at I stadig har kontakt med lægen og evt. får en henvisning til diætist - det er vigtigt at jeres datter spiser godt - også selvom det er små mængder af gangen.
Hendes indtag af mad har naturligt betydning for hendes søvn. Vi sover alle sammen bedst på fuld mave og sover dårligere, hvis vi er sultne. Og jeres datter lyder til at være en pige, som ikke rigtigt fornemmer mæthed og sult og som derfor skal hjælpes med at få mad - dog uden at blive presset, for så risikerer I at hun lukker munden helt.
Hun lyder faktisk også til at være det man kalder for en "high need baby". Har du hørt om det?
Begrebet high need babyer dækker over børn, som på én gang både er super sensitive, intense, krævende, svære at tilfredsstille, svære at få til at spise og svære at få til at sove. De pylrer, hænger på armen og vil samtidig ikke være i favn ... De har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen.
Når de græder, så er gråden intens og vedholdende. Og på samme måde er de intenst glade, når de er i godt humør - de er generelt mere intense i deres signaler. Der er stor udtryksfuldhed i deres følelser, og det virker ofte, som om de føler ting dybere og derfor reagerer mere kraftfuldt.
De sover ofte ikke særlig længe ad gangen og deres søvnbehov er ofte mindre end hos andre børn med samme alder. De har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte har de brug for stor fysisk kontakt og nærhed, for at kunne sove. High need babyer accepterer sjældent en substitut for mor – det er mors favn, mors bryst og mors nærhed, der virker. Samtidig vægrer mange high need babyer sig også mod at blive holdt om. De fleste børn putter sig ind til deres forældre og nyder at være omsluttet af forældrenes arme - det gør high need babyer sjældent. De stritter imod, de vil ikke svøbes, men græder og protesterer højlydt, hvis man prøver at samle dem med sine arme eller et klæde.
High need babyer har ofte også svært ved at spise, de har svært ved at fornemme mæthed og sult og kan protestere og blive som flitsbue overfor både bryst og flaske, men hvis man så nøder dem nok, så tager de pludselig imod og spiser gerne - og så tænker man, hvorfor spiser du så ikke bare, hun er jo tydeligt sulten ... Og det er fordi de har rigtig svært ved at fornemme deres behov for mad.
Jeg har skrevet lidt mere om high need babies i min bog "Helens bog om gråd og trøst".
Hvis vi siger at jeres datter er en high need baby, så har hun måske ikke brug for to lure dagligt - i hvert fald ikke lige nu - og vil derfor trives bedst med en lur. Og det er okay, men det er vigtigt at du forsøger at holde hende sovende, så hun sover en lang lur.
Og ja - du må meget gerne lægge dig med hende, for at give hende den nærhed, tryghed og fysiske kontakt, som hun netop har behov for - det er helt okay. Det vigtigste er at hun får sovet.
Og så synes jeg også at du skal prøve at lære hende at sove i barnevognen, så I kommer lidt ud og så hun oplever forskellige ting, der mentalt også kan køre hende træt. Jeg vil derfor foreslå at du prøver at sætte hende op i barnevognen og lader hende sidde op, når I triller af sted. Lade hende mærke vinden i ansigtet, kikke på det I kommer forbi og ikke kræve at hun lægger sig ned. Du må gerne give hende lidt frugt at gumle på imens elle måske en rosinbolle, som hun kan koncentrere sig om at pille rosiner ud af - det er også mental stimulering, der kan virke næsten meditativt, hvis det sker samtidig med at I kører, vognen triller. Og så når hun begynder at virke træt og parat, så lægger du hende ned - og her må du så gerne give hende en flaske, som hun så kan få i sin vogn, stadig imens hun køres.
Om aftenen skal du ikke kæmpe med hende, for du får på nuværende tidspunkt ikke noget ud af at kræve at hun sover for sig selv. Det er ikke fordi du gør noget forkert eller fordi der er noget galt med hende - men det er hendes personlighed, det er sådan hun er og hun har bare brug for noget andet en mange andre børn. Derfor tænker jeg også at du et eller andet sted skal prøve at acceptere dette og finde roen i det - det er okay :)
Og så er der jo det med maden - hvor jeg tænker at du skal give hende mad i hånden og tilbud om skemad. Mange små måltider dagen igennem. Du skal variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad og ikke spekulere så meget i hvad hun spiser og hvor meget - men derimod have fokus på at hun spiser. Lidt har også ret:)
Du skal vente til hun bliver ældre med at træne søvnvaner, du skal gøre det som lige nu fungerer bedst og ikke spekulere i vaner og hvad du tror børn skal kunne. Tiden er nødt til at arbejde for jer og det vigtigste er at din datter hele tiden føler sig tryg. Det skal være rart at sove, det skal forbindes med noget hyggeligt og noget hun på sigt kan se frem til - og det må ikke blive en kamp med gråd. Så tager det meget længere tid for jer at få indført andre søvnvaner.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske