Svar: At lære at kravle
22. september 2004
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Nogle børn lærer at kravle på samme tid, som de lærer at sidde, mens andre børn lærer at at sidde før de lærer at kravle. børn der lærer at sidde tidligt, lærer nogen gange at hoppe på numsen fremfor at kravle og sådan er det så forskelligt.
Hvor god er din søn til at sidde? Du beskriver at han falder på næsen, hvilket tyder på at han endnu ikke har lært sig balancen med at kunne sidde selv og støtte sin balance med hænderne. Jeg kunne forestille mig at netop din søn i takt med at han lærer at holde sin balance og tage fra med hænderne også vil lære at kravle.
Balancen skal han selv lærer sig og det gøres bedst ved at lade ham være på gulvet. Det duer ikke at stable ham op med puder eller lade ham sidde i sofaen, han skal på gulvet og lærer at bruge sine hænder og støtte sig selv, når han skal flytte på sig for at få fat i legetøjet.
Til at begynde med kan det godt være nødvendigt at sætte ham på et blødt tæppe eller lægge lidt omkring ham, så han ikke slår sig, når han falder og dermed får lyst til at forsøge igen og igen. I en lang periode vil han falde for eller bagover, fordi han slår ud med armene, men det er en øvelse i at holde balancen.
Når han har sin balance vil han støde fra på gulvet og komme om på maven og derfra vil hans forhåbentlig begynde at kravle.
Hvis han er styrke i sine arme, så er der ikke noget i vejen for at du hjælper ham op på alle fire. Du skal her hjælpe ham til at rokke frem og tilbage, så han får en vægtoverførsel fra arm til ben. Du skal ikke begynde at flytte på hans arme og ben i håb om at han så lærer sig kravletekninkken.
Det at din søn kan rokke, dreje, trille eler vride sig rundt på maven er forudsætning for at han begynder at kravle og som du beskriver det, så skal det nok komme. Det kræver tålmodighed fra jer begge.
Du kan styrke ham ved at lade ham bevæge sig rundt på dig. Det kan også være en god idé at give ham gyngeture i en babygynge (ikke en hoppegynge) og gå stol er i øvrigt bandlyst!
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske