Svar: Lære at sove i barnevogn - 9 mdr.
30. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Tak for dit brev - det lyder som om at I har fundet en god vuggestue til jeres dreng, hvor de er meget fleksible og gerne vil ham det så godt som muligt - dejligt!:)
Med den alder din dreng har, så er det ofte lettest at lære ham at sove i barnevognen, ved at køre ham en tur. Han skal sidde op, kikke på verden, opleve alt hvad I kommer forbi. Du kan snakke med ham undervejs om de ting i møder, han kan mærke vinden i ansigtet og bliver på den måde naturligt fyldt op med rigtig mange stimuli - og bliver på den måde også naturligt træt. Og når han så tydeligt er træt og ikke rigtig kan holde øjnene åbne mere, så lægge du ham med og lader ham sove.
Gør dette flere dage i træt og læg så mærke til tidspunktet, - hvornår han falder i søvn. Det gør det lettere for dig at forsøge at putte ham uden at I behøver trille så meget, netop fordi du kan ramme det rigtige tidspunkt. Her kan du så starte med at lade ham sidde halvt op i vognen, evt. give ham en bolle, lidt frugt eller lignende, som han kan pille i og imens går du lidt rundt og laver noget praktisk - går måske ind og ud for at hente ting og sager eller lignende. Så han fornemmer at du er der, at han ikke er alene, han kan se dig og kan fornemme at I er ved at være klar til at køre. Og så kører du måske vognen lidt, men holder stille, venter og ser om ikke kan kan falde i søvn uden at du behøver køre tur.
I vuggestuen kan han så på samme måde starte med at sidde i vognen eller krybben, hvor han puttes. Kikke på de andre børn, se hvad der sker omkring sig og når de andre så er lagt til at sove, så kan pædagogen hjælpe ham med at blive lagt ned og han kan så falde i søvn.
Nogle gange går det så fint og helt uden problemer - han bliver naturligt ekstra træt af alle de nye stimuli og oplevelser og sover måske derfor bare rigtig godt :) Det kan sagtens tænkes, det er set før :)
Hvis du har en babydyne og han har en dragt, som han kan sove i, så kan du godt forsøge med dette, for at se om det gør en forskel ...:)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske