Svar: Er min søn bagefter i udvikling
23. september 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte og Nichlas
Der er meget vide rammer for, hvornår børn begynder at kravle og gå rundt selv og det kan være lige så normalt at kravle i 7 mdr´s alderen som først at kravle i 1 års alderen. Det 'normale' spænder vidt. Det der er vigtigt er at der hele tiden sker en udvikling.
Som du beskriver Nichlas, så lyder han til at være fint med. Netop det at han kan sidde stabilt og række efter ting, som er langt væk fra ham, vil gøre at han begynder at bevæge sig fra siddende stilling til maveliggende til og til kravlestilling. Sætter du ham ved en kant, et 'håndtag' vil han højst sandsynligt begynde at trække sig op, først op på knæene og derefter op at stå. Korrigeret skriver du at han er 8 mdr. og hans måde at bevæge sig på er helt fin.
Det er min teori at nogle børn udvikler sig motorisk meget hurtigt, men så ofte er verbalt senere på den. Andre børn udvikler sig motorisk sent, men har så meget hurtigt et fint verbalt og rent sprog. Begge dele er i orden og helt normale.
Nogle børn hopper rigtigt meget, hvor andre ikke hopper så meget. Igen er børn forskellige.
Prøv at lade være med at sammenligne med andre børn men nyd at din dreng trives, er glad og tilfreds.
Er du fortsat bekymret for hans udvikling, så synes jeg at du skal kontakte din sundhedsplejerske, så hun kan give dig en vurdering og måske viser dig hvordan du bedst støtter ham videre.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske