Brev:
Hysterisk når hun skal sove
23. september 2004
Alder:
3 mdr.
Hysterisk når hun skal sove
Vores datter på 3½ måned har nu i en uge grædt hysterisk om aftenen allerede inden vi lægger hende i seng.
Hun sover ca. 10 timer om natten fra 20-6 kun afbrudt af evt. et måltid, eller tab af sut. Derudover sover hun 1 time om formiddagen til. ca. 8.00. Derefter er det næsten umuligt, at få hende til at sove. Hvis det lykkes tager hun mellem 20-40 minutter. Det er ikke sådan, at vi tager hende op, når hun begynder at bevæge sig eller klynker lidt. Først når hun græder, går vi derhen (barnevognen). Vi forsøger at give hende sutten, men så går hun helt i selvsving. Dette betyder jo, at hun er dødtræt om aftenen. Vi har forsøgt at lægge hende før kl. 20.00. Men så tager hun ca. 20 min. og så er hun frisk - men desværre kun meget kort tid.
Vi har forsøgt at indføre et aftenritual. Hun får mad ca. kl. 17.30, derefter er der ikke mere vild leg. Hun sidder i skråstolen på spisebordet mens vi spiser, eller sidder på vores skød med sin elefant, og kl. 19.00 får hun et bad og bliver puslet, stille og roligt. Så får hun en flaske i dæmpet belysning og stilhed, OG så vil hun altså ikke mere. Når vi forsøger at lægge hende græder hun helt utrøsteligt. Hun bliver taget op og lagt ned på den modsatte side end før.
For 1 måned siden, skulle hun tages op en enkelt gang, så kunne vi nøjes med at nusse hendes hånd, og sørge for at sutten ikke faldt ud, når hun babyspjætter. Nu kan vi dårligt nok få hende til at falde til ro ved at vugge hende og tale roligt til hende (nåeh, såeh og sådanne lyde). Efter 15 minutter dejser hun om af træthed og sover så tungt. Men vi synes det er synd for hende, at hun skal græde sig i søvn på armen.
Hun er en meget "aktiv" pige, hun kan ikke sidde stille særligt længe af gangen uanset hvad vi forsøger, så spjætter arme og ben på hende.
Hvad kan vi gøre anderledes? Vi tror ikke hun sover nok. Hun får ca. 13 timer i døgnet. De 10 om natten og de andre fordelt på 1 time, og så de løse 20-40 minutter ad gangen. Hun spiser ca. 800 ml. allomin m. rismel samt 1/3 most banan. Hendes afføring er regelmæssig, og om dagen er hun en glad og tilfreds pige. Men om aftenen kommer fanden op i hende.
Tak for en god brevkasse.
Venlig hilsen
Mari-Louise Melchior