Svar: Hysterisk når hun skal sove
23. september 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Mari-Louise Melchior
Det er meget svært at give et præcist råd til dig, da jeg ike kender jeres lille familie og kan se hvad der sker, men jeg kan se at du har forsøgt med nogle af mine tidligere råd og at dette ikke helt slår til nu. Jeg tænkte derfor om I skulle prøve en ny strategi.
For det første vil jeg sige at 10 timers søvn om natten lyder rigtig flot. Mere kan man ikke forlange af en pige på 3 mdr. Derudover vil mange børn på hendes alder sove tre gange om dagen, måske tre lure af 1½ times varighed. Jeres datter sover dåledes ikke meget mindre end de fleste, men powernapper måske lidt i stedet for at tage en mere sammenhængende søvn.
Du skriver at hun står på spisebordet i skråstolen om aftenen. Det er jeg jo ikke så glad for. Jeg kan godt forstå at det er praktisk og for mange er det den eneste måde, hvis mor gerne vil nå at have varm mad, men det er uhensigtsmæssigt for jeres datter.
Jeg ved godt at hun nyder skråstolen, fordi hun i den sidder i en vinkel, så hun kan følge med. Men det er en passiv måde at sidde på. Derudover er der den risiko at hun kan falde ned fra bordet. Nå men for at komme til sagen, så synes jeg at I skal placere jeres datter på et tæppe på gulvet, hvor hun kan ligge og lege og øve sig i at trille. Når hun ligger på gulvet er hun nødt til at bruge hele sin krop og det trætter (og I vil jo gerne have at hun sover).
Du skriver også at I ikke går hen til hende når hun ligger og klynker. Det er også et udmærket princip, men nogle gange skal man vurdere om det kan hjælpe netop at reagere med det samme, så hun ikke vågner for meget op og når at blive alt for ked af det, for så er hun svær at trøste og få til at falde til ro igen.
Har I været et tur i svømmehallen? Prøv det. Her får hun brugt sin krop og oplever træthed på en anden måde.
Du skriver at når I giver hende sutten, så går hun helt i selvsving, hvilket jo er et signal om at det ikke er det hun vil. Prøv at finde ud af, hvad det så er. Vil hun op på armen, vil hun hjælpes om på siden, vil hun have lidt at spise, vil hun have en hånd, vil hun vugges i vognen etc. Mulighederne er mange og det kan være svært at vide. Jeg kan godt se at I allerede har forsøgt at finde svaret, men der er desværre ikke andet at gøre end at fortsætte søgningen:o)
Jeg synes også det er trist at hun skal græde sig i søvn og det er jeg bestemt heller ikke tilhænger af. Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'the no-cry sleep solution' som desværre er på engelsk, men som måske kan hjælpe jer lidt videre. Der findes også den bog der hedder 'godnat og sov godt', som jeg ikke er specielt tilhænger af, men som også er en mulighed, vi er jo alle forskellige. Du finder begge bøger i min bogguide.
Tilsidst vil jeg også lige sige at det jo godt bare kan være en overgang og at tingene jo ændrer sig i takt med at hun bliver ældre. Måske vil det at hun på et tidspunkt begynder på mere fast føde give hende større mæthed og dermed større ro til at sove om dagen.
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske