Brev:
Vågen hver time om natten
25. september 2004
Alder:
6 mdr.
Vågen hver time om natten
Kære Helen
Jeg har fået hjælp af dig et par gange og mange tak for det.
Jeg skrev sidst, da min datter var syg og vågnede ofte om natten. Nu er hun ved at have overstået en langvarig forkølelse, men søvnmønsteret om natten er desværre uændret.
Flere ting gør sig gældende:
Jeg startede på grød og mos for ca. 5 uger siden og i starten gik det fint. Lidt gled ned men hun var ikke afvisende.
Nu spiser hun max. 3 skefulde mad og leger så i stedet med skeen. Bider i den osv.
Hun laver også pruttelyde med munden dagen lang, hvilket er fint, men resulterer i at maden havner på gulvet og ikke i maven. Sjovt, men ikke mættende.
Der kan gå 4-5 timer imellem måltiderne nu. Jeg tilbyder bryst, mos og grød, men hun vil intet have? Når hun så spiser er det kun bryst.
Det skaber måske den gentagne opvågen om natten?
Her vågner hun, klynker lidt, men så snart hun bliver taget op og vugget ca. 1/2 minut falder hun i søvn igen. Vi har prøvet at lade hende ligge for selv at kunne falde i søvn, men så vågner hun helt op og er svær at få til at sove igen.
Jeg forsøger at begrænse amningen til 2-3 gange om natten, men jo længere hen på natten det bliver, jo mere træt bliver jeg - så principperne ryger ofte.
Det vil sige at hun på sin vis tanker godt op om natten....
Hvordan bryder jeg denne cirkel?
Jeg overvejer, ikke at tilbyde hende brystet om natten ( 24-06) , så hun måske vil begynde med grød/mos igen på dagtid.
Er dette tilrådeligt og hvordan gøres det bedst?
Hun er frisk og maver sig rundt, ruller osv. om dagen. Hun er 6 1/2 månede og vejer ca. 9 kilo og er 68 cm lang, så jeg ville jo tro, at hun har brug for "fast" føde på nuværende tidspunkt.
Hun sover 2 x 1,5-2 timer om dagen og fra ca. 20-07 om natten (med opvågning næsten hver time).
Mange, mange tak for svar!
Med venlig hilsen
En af de trætte Mødre..Lene