Svar: Vågen hver time om natten
25. september 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Jeg tror din fornemmelse er helt rigtig,- din datter spiser så stor en del ved brystet (især om natten) at det tager pladsen op for den egentlige mad og gør at hun ikke er særligt sulten i løbet af dagen.
Da hun nu er 6½ mdr. gammel, er der bestemt ikke noget i vejen for at stoppe amningen om natten, ernæringsmæssigt har hun i den alder ikke behov for din mælk om natten, men der kan jo være tale om et tryghedsbehov.
Der er jo flere måder at trappe natamningen ned. Nogen vælger at stoppe helt og lade far tage over, de nætter, hvor barnet uvilkårligt vil være ulykkeligt fordi brystet ikke er der mere, for andre er det en løsning at trappe langsomt ned og være mere fleksibel. Det gøres ved at lægge barnet til brystet, når det er dette barnet ønsker, men så fjerne vorten fra munden igen, når barnet har suttet kortvarrigt. I stedet kan man så vugge blidt og på den måde vænne barnet til at finde ro uden brystet i munden.
Nogle gange vil barnet vægre sig mod at brystet bliver fjernet og vil søge brystet igen, andre gange vil det acceptere at finde ro uden brystvorten i munden.
At vågne hver time er uhensigtsmæssigt både for jer og for din datter. Sover hun i samme værelse som jer? Ellers kunne det måske være en idé at hun rykkede ud af soveværelset, simpelthen fordi I så ikke forstyrrer hinanden i løbet af natten. Du behøver ikke reagere på hver lille lyd hun laver og hun får mulighed for at falde til ro af sig selv. Samtidig vil hun give så høj lyd fra sig, når hun vågner at du ikke vil være i tvivl om at NU har hun brug for dig.
Her kan hun så vugges, tilbydes brystet kortvarrigt for til sidst at kunne nøjes med en tår vand af en kop, hjælpes med at skifte side, stryges blidt over håret, puttes igen,- hvad I nu mener giver hende roen tilbage.
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske