Brev:
Mælk og søvn - 12 mdr.
27. september 2004
Alder:
12 mdr.
Mælk og søvn - 12 mdr.
Så har jeg igen et par spørgsmål.
Jeg har en datter (jeg har skrevet til dig før ang. søvnproblemer) på snart 1 år. Jeg har fortsat problemer med hendes søvn – langt de fleste nætter kalder hun på mig hver 2. time. Hun spiser fortsat rigtig godt og jeg er stoppet med at give hende mad om natten (for ca. 1 måned siden) og mit indtryk er helt klart, at hun ikke vågner mere fordi hun er sulten. Den første uge (efter jeg var stoppet med natmad) var hun vågen 1 time ved 3 tiden og VILLE ha mælk – hvilket hun ikke fik og det er nu overstået.
Mit spørgsmål går lidt på 2 ting:
1.
Jeg får ”tudet” ørene fulde om, at det er fordi hun får mælk/erstatning…. Kan det virkelig passe? Og hvis det er det, hvad giver man så i stedet? Hun har altid sovet dårligt, enkelte gange vågner hun kun et par gange, men alt i alt har der altid været natteroderi. Jeg giver hende stadig en flaske erstatning (ca 220 ml) når hun skal sove.
Hvordan viser mælkeallergi sig? Eller er det blot fordi ”de alternative” ikke kan lide komælk? (skal lige siges at jeg selv er glad for det alternative – men lytter m.h.t mit barn nok mest til ”jer fagfolk”.. Skal jeg droppe sutteflasken helt og kun give hende i kop – altså ingen natflaske? Eller hvad synes du?
2.
Sådan som det går nu, putter jeg hende ca. kl. 20 (hun sover kun til middag 1 gang og altid fra 10 – 12 /12.30, hun vil ikke sove igen om eftermiddagen) Så sover hun til kl. ca. 7.00.
Hun kalder, som tidligere skrevet, ca. hver 2. time – på et tidspunkt tager jeg hende ind i vores gæsteseng sammen med mig, – hvorefter jeg faktisk synes at hun sover bedre, nogle gange faktisk til kl. 7 uden at vågne (jeg tager hende som regel ind ved 3-tiden).
Er det en dårlig ide at sove med hende? Og hvornår skal det så stoppe igen? Jeg ville jo helst tilbringe hele natten med min mand, men vi kan sagtens leve med det sådan (for en tid). Jeg lægger mig i gæsteværelset med Mia, for farmand sover så dårligt, når hun er i sengen (hun karter jo rundt som alle børn gør)
Jeg håber at du kan hjælpe mig med et par gode råd (igen)
På forhånd tak
Helle