Svar: Mælk og søvn - 12 mdr.
27. september 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Helle
Umiddelbart tror jeg ikke at det drejer sig om at din datter får mælk, men det er klart at hun ikke skal have så meget mælk at det tager pladsen op for mere fast føde, som også er med til at give ro i maven. Hendes behov for mælk er ca 500ml dagligt, incl. en portion yoghurt og lignende.
Med hensyn til mælkeallergi, så tror jeg bestemt ikke at din datter har dette. Hvis der er tale om en fødevarealllergi og i dette tilfælde mælk, vil der ofte være symptomer i form af mavesmerter, opkastning, kvalme og diarré. Der kan også komme allergiske reaktioner i form af 'høfeber' hvor næsen klør eller løber og hvor øjnene hæver og klør.
Ved mælkeallergi er det proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. Barnet må derfor ikke få kost, der indeholder mælkeprotein. Der findes også en sygdom, der hedder Lactose-malabsorption/lactose-intolerance, og det er ikke det samme som mælkeallergi.
Hvis din datter ikke kunne tåle mælk ville det være sandsynligt at hun havde reageret både på den erstatning hun får, men også på grød og anden mad, som indeholder mælk.
Med hensyn til at sove hos jer, så er det jo en balance. Jeres datter lyder til at have brug for trygheden, at I er i nærhden, når hun vågner om natten. En løsning kunne være at hun fik lov til at komme ind i soveværelset på en madras på gulvet, på den måde var hun ikke alene, men samtidig heller ikke i sengen og I kunne måske alle få en mere sammenhængende søvn.
Med hensyn til flaske, så anbefaler sundhedsstyrelsen at børn stopper med sutteflaske omkring 1 års alderen. Herefter kan de tage deres behov for mælk af en kop. Det er dog mit indtryk at nogle børn fortsat har behov for en flaske selv om de er fyldt et år, simpelthen fordi den indgår som en del af et putteritual. Ritualet bør dog ændres i takt med at barnet, ja hele familien er parate til det. Det kan være uhensigtsmæssigt på længere sigt at fortsætte med flaske, da det kan være svært at få børstet tænderne efter flaskegivning, og da der så er risiko for huller i mælketænderne.
Med hensyn til mælk, så må du gerne give din datter letmælk fra et års alderen. Dette bør gives af en kop og ikke flaske. Du kan på den måde stoppe med erstatningen og begynde at give hende almindelig mælk i stedet,- men af kop.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske