Svar: Hyppig afføring i forbindelse med opstart af skemad
28. september 2004
Alder:
5 mdr.
Hej
Det er normalt at der sker en ændring i aføringsmønsteret i takt med at barnet begynder på anden ernæring. Hos jer resulterer det umiddelbart i hyppigere afføringer, hvilket jo er glædeligt i forhold til at barnet får forstoppelse. Jeg vil derfor ikke være bekymret i forhold til dette.
Du skriver ikke hvor store portioner din søn spiser og drikker, ej heller hvor stor han er. Det interesseret mig, fordi jeg umiddelbart synes at tre flasker erstatning umiddelbart lyder til at være i underkanten, med mindre du også ammer.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: bryst eller flaske
Formiddag: bryst eller flaske
Frokost: grød og evt. bryst eller flaske
Eftermiddag: bryst eller flaske
Aften: grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. bryst eller flaske
Sen aften: Bryst eller flaske
Nat: evt. bryst eller flaske
Hans behov for mælk afhænger naturligvis af hvor store mængder han indtager af gangen og også hvor meget mælk der er indeholdt i grød/mos måltiderne. Ville bare lige nævne dette for dig.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske