Svar: Skemad, hvor meget?
28. september 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Din datter er kun godt fire måneder, så det kan sagtens være at det er nok med en portion mos dagligt. Samtidig må det dog også tages i betragtning at hun spiser 2 dl mos dagligt (ud fra at du skriver at ud laver det på 100ml vand) og det tyder jo på at hun er god til at kapere skemaden.
Kommer du mælk i grøntsagsmosen? Jeg spørger fordi det jo også tæller med i regnskabet.
Den gule urin tyder, som du selv er inde på, på at din datter ikke får væske nok. En mulighed er at du laver grød til hende en gang dagligt og mos en gang dagligt. Grøden laver du ligeledes på mælk, som så tæller med i det samlede væskeindtag. Derudover er det en god idé at tilbyde hende vand eller erstatning af en kop, sammen med skemaden og ind imellem.
Hun kan godt drikke af en tudkop, men du kan ligeså godt forsøge at give hende ekstra væske af en almindelig kop eller hellere et snapseglas, da det er noget mindre i omfang og hun derfor nemmere vil kunne svøbe med munden om det.
Vællingen kan du bibeholde til natten, men om morgenen kan du i stedet give en almindelig erstatning, som ikke er helt så mættende eller i stedet udskifte vællingen med grød. I princippet er vælling jo en tynd grød og derfor kan hun lige så godt få en rigtig portion grød, hvis hun er sulten. Drejer det sig om tørst kan hun få almindelig erstatning og måske nå at få appetit igen til frokost, hvor hun så kan tilbydes grød.
Sålænge hun ikke er ældre end hun er, er hendes hovedbestanddel af kost fortsat mælk. Nu ved jeg ikke hvor meget hun vejer, eller om du ammer ved siden af, men et skud vil være at hun skal have ca 1 liter mælk i døgnet.
Det er bedre at tilbyde hende små men hyppige måltider, end få og store, for at hun bliver dækket godt nok ind.
En plan for dagen med to måltider kunne se sådan her ud:
Morgen: bryst eller flaske
Formiddag: bryst eller flaske
Frokost: grød og evt. bryst eller flaske
Eftermiddag: bryst eller flaske
Aften: grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. bryst eller flaske
Sen aften: bryst eller flaske
Nat: evt. bryst eller flaske
Hvis hun ikke kan tage flasken i forbindelse med et måltid, så er løsningen måske vand eller erstatning af et snapseglas.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske