Brev:
Tænder og gener
30. september 2004
Alder:
6 mdr.
Tænder og gener
Hej Helen
Min søn på 6½ måned fik sine første 2 tænder i undermunden, lige før han blev 4 mdr. Dengang var der ikke rigtig nogle "symptomer" på tænder, udover at han var lidt pylret.
Nu er de på vej i overmunden, og jeg er bange for, at de alle 4 kommer lige efter hinanden. Den - lige ved siden af den ene fortand - er brudt igennem, og jeg kan se, at de andre rykker længere og længere ned for hver dag.
Han er meget forpint af det, græder meget og er pylret. Han sover meget uroligt om natten. Vi giver han Panodil til natten, og det har hjulpet lidt på det.
Kan det være rigtigt, at hans afføring ændrer både konsistens og lugt pga. tænderne? Det er ret slimet, og det lugter af gær! Og han har afføring hele tiden - det plejer han ikke. (Jeg mener ikke, at det kan have noget med kosten at gøre, da vi ikke har ændret på den i denne periode...)
Desuden har han er forfærdelig rød numse, som også er smertefuld for ham. Jeg har købt noget specialcreme på apoteket - sådan noget fransk noget med havreekstrakt (det skulle være det sidste nye, og det mest effektive...) Men jeg har nu alligevel måttet ty til det gode gamle råd med kogtvandsklude dyppet i kamillethe.
Han har masser af bideting, og tandbørsten er også god.
Er der ellers noget, jeg kan gøre for at lette "vejen gennem tænderne"?
Med venlig hilsen
Ermelin