Svar: Tænder og gener
30. september 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ermelin
Du kan på recept få et middel der hedder Dolodent. Det kan smøres på gummerne, og virker lokalbedøvende, når tænder bryder frem. Det er et rigtig godt middel, hvis man bare bruger det rigtigt.
Da det virker lokalbedøvende er det vigtigt at det kun kommer på gummerne. Det kommes lettest på med spidsen af en finger. Det må ikke komme på tungen eller over i svælget, da disse steder så også bliver bedøvet, hvilket jo kan være farligt for barnet. Det er derfor midlet er på recept.
Det er også et gammel husmoderråd at give barnet et stykke agurk, da der skulle være noget i agurk som virker svalende ved tandfrembrud.
Med hensyn til til tarmene og den røde numse, så er der nogen børn der reagerer med dette. Er det noget der varer flere dage, så tror eg nu ikke du kan tillægge tænderne skylden, men snarere at han har fået en lille mave-tarm-infektion. bliver det ved og får han feber, bør du derfor tage ham til lægen.
Fortsat held og lykke og god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske