Svar: 7 måneder og vil kun have bryst
30. september 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tak for dit spørgsmål. Jeg nyder at hjælpe og det er bestemt ikke misbrug af ekspertice:o)
I en alder af 7 mdr. skal din datter til at have mere fast føde og kan ernæringsmæssigt ikke nøjes med mælk. Det er fint at fortsætte amningen morgen og aften, men i løbet af dagen skal du nedtrappe hyppigheden af amning, så hun har plads i maven til den egentlige mad.
Når du ammer hende om morgenen, så er det en dejlig måde for jer begge to at begynde dagen på. 1½ time efter, når din datter stadig er vågen og igen har lidt appetit, så sætter du hende i den høje stol og tilbyder hende en portion grød. Til grøden tilbydes hun vand af et snapseglas.
Hvis hun plejer at sove formiddagslur, så kan du amme hende her, som du plejer, men forsøg at trappe denne amning ned, så det bliver så kortvarrigt, som mulight for tilsidst slet ikke at blive.
Når hun vågner af formiddagsluren skal hun ikke ammes men istedet sættes i den høje stol og tilbydes frokost, som kan være grød igen eller grøntsagsmos.
Om aftenen spiser hun grøntsagsmos sammen med jer andre, når I spiser aftensmad. Hun må med den alder hun har også gerne få kogt kød, fisk osv.
Det er en naturlig tanke du har 'hellere amme hende, så får hun da noget', men det holder ikke i længden. Hun er en stor pige, som har behov for mere mættende mad og mad som indeholder energi nok til hendes fortsatte udvikling, hvor hun jo blandt andet skal lære at kravle og bevæge sig rundt i verden. Din datter kan godt overleve uden brystet, hvis det er for at samle appetit.
Nogle børn bliver så gamle før de egentlig kommer igang med skemaden at de springer den mosede mad over og i stedet går direkte igang med at spise små stykker. Jeg ved ikke hvordan din datter er, eller din fornemmelse for hvordan hun kan tygge, men måske kunne du også prøve at give hende små stykker kogte grøntsager og lignende, som hun selv kan spise med fingrene. Det kan have større interesse for nogen børn.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske