Svar: Fortidlig født og overgang til skemad
4. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Kære forvirrede mor
Jeg kan godt forstå at du er forvirret, det er en jungle at finde rundt i alle de forskellige erstatninger.
For det første vil jeg sige at vælling ikke nødvendigvis er et must. I princippet er vælling det samme som en tynd grød og trives barnet på almindelig erstatning kan man fortsætte med dette og så begynde på skemaden, når barnet er parat til dette. Det er altså ikke nødvendigt at du giver vælling, vælling er noget som kan springes over.
For det andet så tænker jeg at din sundhedsplejerske måske har tænkt at vælling var godt at begynde med før grøden da din søn er for tidligt født og vællingen derfor ville være en god overgang i forhold til hans tarmsystem osv. Men det er jo ikke sikkert at det er lykken for jer. Som du selv skriver kan du godt fortsætte med den erstatning som din søn har fået hidtil og så begynde med skemaden, når han bliver parat til dette.
Vælling er en tilskudsblanding og i alderen 4-6 mdr. bør man ikke give mere end hvad svarer til to flasker vælling om dagen, da proteinindholdet er højere i vælling end i almindelig erstatning.
Der er altid svært at vurdere hvornår et for tidligt født barn kan begynde på overgangskost. Hvis man går udfra terminstidspunktet og dermed først starter 4 mdr. efter at barnet skulle have været født, så er det ofte svært at mætte barnet. Et kompromis er derfor at man starter midt imellem 4 mdr efter det faktiske fødselstidspunkt og 4 mdr efter terminen. Nogen foreslår at man kan begynde når barnet vejer 5 kg og kan spise med en ske.
Som du beskriver din søn vejer han nu ca 5,5 kg og spiser sin vælling med en gluppende appetit. Derudover har han sat sit behov op, således at mængden er blevet forøget. Det tyder altså på at din søn er sulten. Jeg synes derfor du i samråd med din sundhedsplejerske skal overveje om det mon er passende at forsøge med en smule skemad.
Jeg ved ikke hvilken type Allomin du giver, men der findes jo forskellige slags. Type 1 en en almindelig erstatning, men type 2 er et fuldgyldigt præparat som beauvais netop anbefaler til børn over 4 mdr. som spiser forholdsvis store mængder af type 1 for at blive mætte. Man kan også købe en gul allomin som er lavet på rismel og som derfor virker mere mættende. Denne kan gives fra 2 mdr og den er også fuldgyldig. At produktet er fuldgyldigt betyder at barnet kan leve af dette alene.
Aptamil pre som du har givet indtil nu laves af Milupa, se evt. deres hjemmeside www.milupa.de Jeg kender ikke så meget til Aptamil, men ved at der også her laves en type 2 som kan gives fra 4 mdr. Hvorvidt din søn vil trives bedre på denne ved jeg desværre ikke, men din sundhedsplejerske må kende til disse forskellige produkter og må kunne vejlede dig deri.
Alt mælk tæller med i regnskabet og det er uanset om det er vælling eller almindelig erstatning, eller den mælk der er indeholdt i en portion grød.
Som sagt ved jeg ikke hvilken allomin du giver ham, men er det type 1 kan denne med fordel skiftes ud til type 2 eller du kan som ovenstående beskrevet forsøge med noget helt andet.
Jeg håber ikke du er blevet mere forvirret og ønsker dig held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske