Svar: Putning og natteroderi - 11 mdr.
25. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Og lad mig så starte med at sige, at det er så dejligt at høre så godt jeres dreng har det. At være født 11 uger før tid, er meget tidligt og det er så livsbekræftende at høre, at han stort set ingen følger har - ja måske lige bortset fra at han har brug for rigtig meget nærhed, tryghed og det at føle sig omsluttet, når han skal sove:)
Og jeg tænker derfor at I lige nu skal passe rigtig meget på med at ændre en masse. For det er jo ikke sådan at det ikke fungerer. Som jeg læser jeres brev, så sover han trygt og falder hurtigt i søvn, når han puttes i sin slyngevugge. Den kender han, den har fulgt ham, selv når I har været i udlandet. Samtidig tænker jeg også at den jo sandsynligvis har givet ham lidt af det, som han har manglet fordi han kom ud af din mave for tidligt. Den har omsluttet ham og vugget ham, så han stadig har fået lidt af den "hule-fornemmelse", som han lidt blev snydt for, fordi han kom for tidligt ud og måske er det en af forklaringerne på, at han f.eks. motorisk klarer sig så godt.
Det lyder for mig som om at han har brug for sin slyngevugge og jeg synes det vil være synd at tage denne fra ham, - især hvis årsagen er at I synes det er tid at lære at sove i tremmeseng ... Han lyder til at have brug for mere tid.
Det første skridt kunne måske så derfor være at putte ham i slyngevuggen på eget værelse, så han lærer sit værelse at kende. Lydende, skyggerne og det at sove på afstand af jer, så han ikke hører jer, ikke bliver forstyrret af jeres lyde - men stadig får lov til at sove i slyngevuggen, som han sover godt i.
Næste skridt kunne være at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn vil først tage en sådan til sig i 12-18 måneders alderen og det er vigtigt at I bruger den hele tiden - både i løbet af dagen, når han er ked af det, når han puttes der osv. så det er noget der følger ham. Og stille og roligt dermed noget han forbinder med tryghed og ro og også med at skulle sove. Og så vil han naturligt kunne få denne med sig over i sin tremmeseng.
Samtidig tænker jeg at han i løbet af det næste halve år vil begynde at have glæde af at få læst en historie højt. Og I vil således sammen med godnatbamsen kunne begynde at indføre en godnathistoie og dermed et nyt putteritual. Måske vil han i starten have brug for at falde i søvn ved siden af jer, så han stadig mærker at I er der og derfra stille og roligt komme hen i sin seng. Måske vil han kunne være i sin egen fra starten, det må tiden vise.
Nogle gange kan løsningen være at koble tremmesengen til forældresengen. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved at koble jeres senge sammen, så vil I kunne lære ham at sove i egen seng og samtidig være lige ved siden af ham. I vil kunne ligge og holde ham i hånden, når han skal sove, I vil kunne ligge og læse højt, vise billeder i bogen, pludre med ham osv. Og han vil på den måde mærke jer og fornemme jer tydeligt, kunne røre ved jer osv. som jeg tænker at han har rigtig meget behov for - og samtidig også lære at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove.
I forhold til hans opvågninger om natten, så vil jeg anbefale jer at I indføre en godnatgrød som en del af hans putteritual. Det vil mætte ham og sikre at han ikke går sulten i seng og være godt, så han ikke behøver søge brystet af den grund.
Jeg vil også anbefale jer at I indfører et aftenbad og det skal gerne ligge 1-1.5 time før han puttes. Det hjælper ham til større fysisk ro, så han bedre kan slappe af i kroppen, når han skal sove om natten.
Det vil således være rigtig fint hvis I f.eks. spiser aftensmad kl ca 18, herefter kan han komme i bad, blive frotteret godt med håndklædet, blive smurt med creme, ren ble og nattøj på osv. hvad der nu er behov for. Så kan han tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, herefter kan han blive ammet og så blive puttet til at sove.
Du må stadig meget gerne amme ham og lade brystet indgå som en fast del af hans putteritual og du må i princippet også meget gerne amme ham i din seng og lade ham falde i søvn der. Det kan også være en mulighed for jer, at du netop gør dette og lader ham ligge i din seng (naturligvis sikre at han ikke falder ned) og så inden du selv går i seng sen aften, så ammer du ham igen, hvorefter du så flytter ham over i tremmesengen (der evt. er koblet til din seng).
Det du skal være opmærksom på er at han ikke falder i søvn med brystet i munden. I skal gerne nå dertil hvor han ammes, slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så han ikke falder i søvn med brystet i munden, men ammes som en naturlig del af det at skulle sove. I starten vil han måske slippe, kikke på dig, pludre til dig, trille lidt rundt, komme tilbage til brystet, die lidt igen, slippe og trille rundt og stille og roligt så falde i søvn uden brystet i munden og det er helt okay. Det skal være trygt og dejligt at falde i søvn og at vænnes fra amningen er en proces.
Om natten er det på samme måde vigtigt at du nu forsøger at få ham videre i søvnen uden at amme ham. Hvis han tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give ham det, men prøv at afkorte amningen, så du sikrer at han ikke fylder sig med mælk. Selvom du ikke føler at du har så meget mælk mere, så får han sandsynligvis mere end du lige umiddelbart tror og det er vigtigt at hans behov for væske nu dækkes i løbet af dagen. Derfor må du samtidig prøve om du i dagtimerne kan få lidt ekstra vand i ham, så han ikke er så tørstig om natten :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske