Brev:
Hjælp til putning om aftenen
26. februar 2013
Alder:
21 mdr.
Hjælp til putning om aftenen
Hej Helen
Så blev det tid til at skrive til dig igen.
Her er aften putning blevet noget, vi som forældre ikke ser frem til ....
Vores søn altid sovet hos os i sengen, da vi har ment at han havde et stort trygheds behov og var helt fint med os. Vi har altid lagt med ham i sengen indtil han sov.
Men jo ædre han blev, blev putningen en sur pligt. Normalt ville det tage 1,5 til 2 timer til at få ham til at sove. Han hiver os i håret, sparker os, og slår. Og han er overalt i sengen. Der er slet ikke ro på ham.
For en uges tid siden blev det for meget da min mand brugte over 3 timer på at putte ham. Og der besluttede jeg mig at han måtte over i hans egen seng.
Inden sengetid gjorde vi det vi plejede. Vi fandt sangbogen frem og hyggede os med den. Jeg havde i løbet af dagen fortalt ham at han skulle sove i sin egen seng, for at forberede ham på det.
Jeg puttede ham i sengen, og så begyndte skrige koncerten som forventet. Han var meget ked af det, og står ved kanten af sengen vil op. Jeg siger til ham at han skal sove i sengen og krammer ham op til flere gange. Jeg vælger at sidde på sengekanten (vores seng) ca en halv times tid, mens han er noget utilfreds. Den får hele armen, skriger så meget at han holder med at trække vejret. jeg rejser mig og siger meget beskemt : "nu ligger du dig ned og sover, så synger jeg for dig " og sørme om knægten ikke sov inden 5 min derefter.
Næste dag var han godt klar over at han skulle sove i hans egen seng, og det går såment også godt - de første minutter !! jeg står ved siden af sengen og synger og han ligger ned. Men så tror han at vi skal lege. Jeg viser ham at det vil jeg ikke være med til ved at sætte mig på sengekanten. Ja så begynder skrige koncerten igen, og sådan fortsætter det i 1,5 til 2 timer. Hvis jeg så tager ham og vil lægge ham ned, ja så står han op igen hurtigere end jeg har sluppet ham.
Han har altid haft svært ved at overgi sig til søvnen.
Hans dag ser sådan her ud :
Bliver vækket kl 6.15
Sover i dagpleje fra kl 12-14.15. ( bliver vækket )
Går i soveværelset ca 19.30 eller når han viser tegn på træthed.
Og for det meste er klokken over 21 før han sover.
I weekenden bliver han vækket kl ca 7 om morgen for at få dagen til at passe, så han ikke sover alt for sent om aftenen.
Håber du kan give mig nogle råd med på vejen, så putning bliver en hygge stund - uden skrigerier og skæld ud.
Skal jeg blive der inde til han sover, eller skal jeg gå frem og tilbage og trøste ??
Med venlig Hilsen
Hende med en enorm dårlig samvittighed over at skulle/vælger at skælde ud hver dag, fordi det hele bare er kørt for lang ud ....:(