Svar: Hjælp til putning om aftenen
26. februar 2013
Alder:
21 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev. Dejligt at høre fra dig igen :)
Der er ikke noget i vejen for at I nu vil lære jeres dreng at sove i sin egen seng, det er helt okay. Det er dog også naturligt, at han vil protestere og ikke blot acceptere det, det er jo en helt ny situation for ham og han forstår naturligt ikke hvorfor tingene skal være anderledes - derfor kan du heller ikke gå ud fra at det vil ske uden protest, men det betyder ikke at du ikke kan holde fast i at det er sovetid. Der er således forskel på om han er ulykkelig og utryg eller om han protesterer og hellere vil lege ...
Med den alder han har, så forstår han godt at du stadig er der, selvom du går kortvarigt fra ham, men han har også en alder hvor han ofte vil vise stort behov for tryghed og hvor han kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Han begynder at have farefornemmelse nu, en fornemmelse for at verden er mere farlig og han har ofte en masse tanker, som han skal have hjælp til at få bearbejdet. Derfor er det vigtigt også at prioritere at sidde ved sengekanten, læse historie, tale dagen igennem med ham osv. så du hjælper ham til at slippe dagen og overgive sig til søvnen.
Han lyder til at være en dreng, som egentlig ville trives bedst med en sen søvnfase. Det ville sandsynligvis passe ham rigtig godt, hvis han kunne have en rytme, hvor han sover fra kl 21 til 08, men det passer ikke så godt til hverdagen og derfor skal han tidligere op og naturligt også tidligere i seng.
Men han er måske ikke træt nok allerede kl 19.30 eller han har måske nu fået en fornemmelse af at det med putning godt må trække ud i et par timer, og for at få ændret på dette, så er I nødt til at putte ham sent. Gerne først kl ca 21, så I er sikre på at han er så træt at han vil kunne sove i løbet af ca 15 minutter fordi I sidder der, holder i hånd, beroliger, læser osv. Det er vigtigt at han stadig kommer op til samme tid om morgenen og stadig kun sover ca 2 timer til middag, så han ikke indhenter sig søvnbehov om dagen - og ja, så får han nogle dage, hvor han vil være i søvnunderskud, men det skal også gøre at han begynder at føle sig træt og parat til at komme i seng, at det er dejligt at skulle sove.
Og stille og roligt putter I ham så tidligere og tidligere, kl 20.45, 20.30, 20.15 ... Stadig med samme ritual, så han stille og roligt lærer at det at sove er forbundet med et ritual, der tager ca 15 minutter og ikke flere timer.
Det er også en god idé at bruge det jeg kalder for strygetøj metoden. Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed, når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det som sagt også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset, eller lige uden for døren. Det er vigtigt at han kan ligge i sin seng og se jer. Han må ikke behøve rejse sig, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.
Det at være i gang med noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han begynder at have bevidsthed om at I er der, sidder i stuen og hygger jer, når han skal ligge i sin seng og han vil naturligvis være en del af det dejlige I har sammen. Samtidig har han indtil ny lært, at det at sove er forbundet med masser af nærhed og hygge og flere timer sammen med jer :) Derfor er det vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan I så verbalt betrygge ham og fortælle hvad I vil have ham til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til barnet om, at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu. Og det at han selv begynder at lægge sig og du ikke lægger ham ned igen og igen har i sig selv en positiv effekt.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig ofte barnet rolig ved at være i sin seng.
Når I har gjort jeres dreng tryg ved at skulle være i sin seng, netop ved at stå der og stryge tøj, lave noget praktisk, så kan I stille og roligt udvide netop med at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt få vænnet ham til at være der alene, velvidende, at I kommer igen, som I har lovet - I skal bare lige hente en bluse eller lignende :)
Det er en god metode at bruge netop til børn i jeres drengs alder.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske