Svar: Gylp der forstyrrer dagssøvnen
3. oktober 2004
Alder:
4 mdr.
Kære gylpende søns mor
Der er ingen tvivl om at din søn hele tiden har haft problemer med at holde maden i sig, hvilket også må være konstateret at egen læge siden I er blevet sat i Losec behandling. Dejligt at dette har haft en effekt hos jer:o)
Selvom din søn kun er fire måneder, så kan jeg godt forstå at du gerne vil i gang med skemaden, i håb om at han fremover, så bedre kan holde maden i sig, men som du selv er inde på så tager ting jo tid og han skal have lidt tilvænning, så i øjeblikket bliver det ikke til de store portioner.
Jeg kan forstå at du både ammer og giver modermælkserstatning. Jeg tænkker på, hvad slags erstatning han får? Holder han vællingen i sig bedre end den almindelige erstatning? Hvis han gør det, så kan det være en god idé at fortsætte med dette og han må i alderen 4-6 mdr. gerne få 2 flasker vælling dagligt.
Den erstatning han får ud over vælling kan være den specielle 'Enfamil' som laves til børn med reflux. Et andet og billigere forsøg kan være at tilsætte johannesbrødkernemel i hans erstatning. Johannesbrødkernemel er et jævningsmiddel der kan bruges både i modermælk og i modermælkserstatning. Jævningen gør at måltidet bliver mere tyktflydende og derfor får sværere ved at løbe tilbage i munden.
Opskriften er følgende:
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel)
1) Afmål den mængde vand, du skal bruge og hæld det i en gryde.
2) Når vandet koger tages gryden fra varmen
3) Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes ud i det kogende vand
4) Jævningen afkøles til ca 40 grader
5) Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
6) Blandingen stilles i kølesskab med låg (flasken skal være rengjort og skoldet)
Det kan holde sig et døgn i køleskab. Da jævningen er tykkere end almindelig mælk, kræver det evt. flaskesutter med større hul.
Hvis du anvender færdigblandet modermælkserstatning, hældes den passende mængde johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning og omrystes godt, for at det ikke klumper.
Et tredie alternativ er Allomin med rismel, som hjælper nogle børn som gylper meget (det er den gule). Det er et fuldgyldigt præparat som kan gives fra 2 mdr. Din søn kan derfor få ligeså meget du har lyst til af denne.
Så længe din søn ikke er ældre end han er vil det sandsynligvis være små mængder skemad han tager af gangen, men der er ikke noget i vejen for at du forsøger at tilbyde ham en lille smule måske to gange dagligt og så ser om det har nogen effekt.
Det er klart at hvis du nedsætter ammehyppigheden og begynder at give mere flaske, så nedsættes din mælkemængde naturligvis også og hvis amningen i øvrigt går fint, så vil dette jo være synd. Men du må overveje, hvad du har lyst til. At bibeholde amningen et par gange dagligt og om natten er jo en god ting, så har du også stadigvæk muligheden for at amme, hvis I er nogen steder, og din søn pludselig har behov for lidt. Det er lidt mere praktisk.
Jeg tænker at du måske kan bibeholde amningen i forbindelse med et skemåltid som nu, efterhånden som din søn spiser mere og mere skemad, vil han så naturligt spise mindre og mindre ved brystet.
En dagsplan for to måltider mad kunne se således ud:
Morgen: Flaske (evt. med jævningsmiddel eller måske en vælling) eller naturligvis bryst
Formiddag: Flaske (igen med jævningsmiddel) eller bryst
Frokost: Grød og amning
Eftermiddag: Flaske (igen med jævningsmiddel) eller bryst
Aften: Grød eller grøntsagsmos og amning
Sen aften: Vælling som nu
Nat: evt. bryst
Tilsidst vil jeg lige sige, at din søn jo trods gylpning jo har taget rigtig godt på og stortrives på din mælk. Så selv om han har gylpet meget så er der jo også kommet meget god mælk igennem systemet. Spørgsmålet er så om du har lyst til at fortsætte amningen lidt endnu. Jeg tænker at han i løbet af en måneds tid jo vil kunne spise godt med skemad og at der derfor vil komme en naturlig ændring i hans spise/gylpe mønster. Samtidg kan du så forsøge at give han jævnet erstatning af et snapseglas til måltiderne.
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske