Brev:
Vuggedød
27. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Vuggedød
Hej Helen.
Tusinde tak for dine meget hjælpsomme råd vedrørende min drengs mange opvågninger i løbet af natten. Du foreslog blandt andet at tage siden af tremmesengen og stille den helt op af min side af sengen. Fra første nat min dreng sov sådan, der sov han igennem. Dvs. at han blev ammet 19.30, igen 23.30/24 og så tidlig morgen kl 5. Nætterne er generelt sådan nu, i ny og næ ammes han en ekstra gang, men det er også langt bedre end hver anden time! Og desuden er det super dejligt og hyggeligt, også for mig, at have ham så tæt på mig, hvor han fortsat sover trygt i sin egen seng.
Jeg har nu et nyt spørgsmål. Min dreng (lige straks 7 mdr.) ) kan stadig vågne halvt, hvor jeg synes det virker som om, at han vil skifte stilling. Han falder i hvert fald omgående i søvn igen, hvis jeg tipper ham om på siden. Så jeg har fundet et trick, der virker, men kom så til at tænke på risiko for vuggedød...
Motorisk set, så kryber min dreng sig frem alle vejne. Han kravler endnu ikke, men han mangler det såmænd heller ikke, fordi han hurtigt kommer fra den ene ende af rummet til den anden. Han har krybet sig frem i en måneds tid. Han ruller desuden rundt, så om dagen kan han fx godt vende sig som det passer ham. Han bevæger sig dog ikke selv om natten. Selvom jeg synes at kunne mærke, at han vil skifte stilling, så viser han det ved at vende hovedet først til den ene og så til den anden side for at finde ro i kroppen, men han er alligevel for træt/langt væk i drømmeland til at vende sig om på siden selv.
Så nu lyder mit spørgsmål om det er ok, at jeg vipper ham om på siden, hvor han sover videre, eller om jeg faktisk ikke må gøre det før han motorisk selv kan gøre det i søvne?
Jeg ser frem til dit svar og på forhånd tak!
Hilsen fra mig