Svar: Antal lur om dagen
27. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt at søvn, der ligger efter kl 16 kan æde af nattesøvnen. Dette får dog ofte først rigtig betydning omkring 1 års alderen, og det er således helt naturligt at børn i 6 måneders alderen stadig kan have behov for 3 lure dagligt.
Mange børn vil dog i 6-7 måneders alderen begynde at kunne springe den 3 lur over, så de sover en kort formiddagslur og en god lang middagslur og derefter holder sig vågne måske 3-4 timer, før de så puttes til en god nattesøvn. Om de kan holde til dette, afhænger dog helt af hvornår de starter dagen og hvor meget de sover i løbet af dagen. Og hvis der er tale om et barn, som står meget tidligt op, så vil lurene om dagen ofte også ligge tidligere og behovet for en 3. lur naturligt være der. Modsat, så vil et barn der sover længe om morgenen og som derfor sover formiddagslur og middagslur sent, ofte bedre kunne klare sig igennem eftermiddagen uden den ekstra lur og gå tidligere i seng. ...
...
Jeres dreng er kun knap 6 måneder og måske er det for tidligt for ham at skulle springe den sene lur over. Det kan også være at han lige nu har brug for at du flekser lidt, så han nogle dage måske springer den over og andre dage, har brug for den og så er det nødt til at være sådan. Stille og roligt vil det naturligvis være rigtig godt, hvis han kan spise aftensmad sammen med jer mellem kl 18-18.30 i stedet for at sove her. Og på den måde vil det være rigtig fint at hans rytme stille og roligt bliver ændret.
Som udgangspunkt skal du ikke ændre noget der fungerer og lige nu lyder det som om at det fungerer med den sene lur omkring kl 18 og putning til natten f.eks. kl 21. Og det er helt okay.
Prøv at lægge mærke til om han selv begynder at ændre rytme i løbet af dagen, om han f.eks. begynder at sove en senere og måske længere middagslur, som gør at han begynder at kunne springe den 3. lur over.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske