Svar: Grovere grødformer
27. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Hej Lina
Tak for dit brev :)
Den første grød laves ofte af f.eks. rismel eller majsmel. Dette gør grøden lind og cremet i konsistensen og man kan lave den mere eller mindre tyk, så barnet stille og roligt lærer at spise andet end mælk.
Herefter er det en rigtig god idé at lave grød af flager. Det kan f.eks. være hirseflager, boghvedeflager eller quinoaflager. Flagerne gør grøden lidt mere "fnugget" i konsistensen og barnet lærer derved at få noget, som har en lidt anden tekstur inde i munden og som kræver lidt mere mundmotorik.
I 6 måneders alderen er det så en god idé at begynde med f.eks. havregrød, som er lavet af havregryn. Det giver en grovere konsistens, men grøde kan og bør stadig laves cremet og blød, ved at du bruger fedtstof og mælk i grøden. I 7 måneders alderen vil det være rigtig fint at give f.eks. flerkornsgrød, hvor du blander forskellige former for mel, flager og gryn. I 8-9 måneders alderen kan du lave f.eks. mysligrød, hvor grøden så er grovere endnu.
Ud over gradvist at gøre grøden grovere, så vil skemaden generelt ofte også blive lidt grovere. Der tilsættes kød og fisk i grøntsagsmosen, som giver lidt struktur, men hvor mosen stadig er lind og fin. Stille og roligt går du over til at bruge lidt ris i mosen, for at give lidt mere bid, du bruger sovs, moser grøntsagerne med gaffel i stedet for med blender osv. Igen gradvist mere og mere groft, samtidig med at du tager mere og mere udgangspunkt i familiemaden.
Ved siden af dette er det vigtigt at tilbyde barnet mad i hånden. Det at sidde og gumle på noget, opbløde med spyt, gnaske sig igennem forskellige typer af mad - f.eks. rugbrødsbjælker, agurk, frugt osv. vil styrke din dreng mundmotorisk og det vil også hjælpe ham til at blive bedre til at tygge :)
Jeg vil meget gerne anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned og du finder opskrifter, dagsplaner osv. Du kan også slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad du må give ham.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske