Svar: Gylp - gylp - gylp og atter gylp
1. oktober 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Kirsten
Din søn er kun 4 mdr. gammel og ud fra din beskrivelse, så lyder det som om at han indtil nu har kunne trives rigtig godt på modermælkserstatning, så hvorfor er det vigtigt for dig at begynde på grød nu?
Hvis han begynder at vågne mere om natten og sluger den mad du spiser med øjnene, så er det en god idé at gå over til skemad, men ellers er der ikke noget i vejen for at vente med skemaden og se om han så bliver lidt mere klar til det senere.
Dertil kommer at vælling jo i princippet er det samme som en tynd grød. Det kan derfor godt være at det er for meget for ham at du på nuværende tidspunkt giver ham vælling og så efterfølgende grød.
Hvis det er vigtigt for dig at give grød, så kan du evt. give en portion grød om formiddagen og så kun give vælling til natten. Resten af dagen kan han få almindelig erstatning. I alderen 4-6 mdr. bør han heller ikke få mere end højst to flasker vælling om dagen.
Hvorvidt du skal give grød eller vælling afhænger altså af hvordan din søn virker parat. Trives han på erstatning, så er der ingen grund til at gå over til vælling, men i stedet gå direkte til grøden, når han virker parat til dette. På den anden side kan man godt, når man giver flaske give lidt vælling f.eks. til natten, fordi det kan mætte mere og fordi barnet ikke er parat til skemad endnu.
Reglerne for vælling handler altså ikke umiddelbart om hvorvidt barnet hører til de tykke eller de tynde. Vælling er en tilskudsblanding, dvs. det kan indgå som en del af den kost barnet ellers får. Vælling kan, hvad angår sammensætning ikke sidestilles med modermælkserstatning, da der er forskel på kravene/retningslinierne for indhold. Sundhedsstyrelsen oplyser at der fra den alder, hvor industrien anbefaler tilskudsblanding (dvs. fra 4 mdr.) ikke er grund til at skifte fra modermælkserstatning eller brystmælk til vælling. Barnet har på det tidspunkt ikke behov for det højere protein og mineralindhold, som vælling/tilskudsblanding indeholder.
Summa sumarum så er spørgsmålet altså hvor parat din lille dreng er til at begynde på grød. Måske skal du vente lidt med dette. Overvej også bruges af vælling, minimer bruges af denne og erstat evt. vællingen om morgenen/formiddagen med et grødmåltid, når din søn er parat til det. Forhåbentlig kan hans lille mave så bedre følge med.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske