Svar: Jeg bliver vanvittig
1. oktober 2004
Alder:
9 mdr.
Kæreste du
Du har ikke brug for at jeg løfter pejefingeren eller kommer med kagerullen som du siger (godt du stadig har bevaret lidt humoristisk sans), - nej du har brug for at komme lidt væk fra hjemmets fire vægge. Du er simpelthen ved at blive vanvittig over at være derhjemme hele dage, og spørgsmålet er jo om din dreng ikke også er det. I skal begge ud og opleve noget andet.
I mange kommuner findes der legestuer, hvor man kan komme og lege og snakke med andre børn og forældre. Nogle steder er der mulighed for gratis legestuer f.eks. på bibliotekerne, eller musikalsk legestue i musikskolen, som dog ofte koster et beløb.
En tur i svømehallen er også altid godt og fordelen ved det er jo at din søn får bevæget sig i vandet, hvilket vil være med til at øge hans motorik, så han begynder at bevæge sig mere, samtidig med at han bliver trær på en anden måde fordi han bruger sig selv.
Din søns temperamet er en del af hans udvikling og netop det at blive sur, ked af det og frustreret er med til at få ham til at bevæge sig mere ud i verden. Det hører altså med til hans alder. Mange børn på hans alder bliver også frygteligt vrede, når de f.eks. skal have ble på, fordi de ikke vil ligge ned.
Nu ved jeg ikke hvor stærk din søn i øvrigt er motorisk. Hvor dan sidder han og triller han og bevæger sig rundt på maven? Det har betydning for hvornår han lærer at kravle og også for hvor meget du kan hjælpe ham op i kravle stilling så han lærer det. Hvis han virker stærk nok i ryggen og armene, må du gerne hjælpe ham op på alle fire, så han kan stå der og rokke frem og tilbage, da det er fra rokkende stilling han lærer at kravle. Er han endnu ikke stærk nok til dette, kan du støtte hans fødder, skiftevis højre og venstre, når han ligger på maven og hjælpe ham til at krybe.
En gynge er en rigtig god ting, så hvis I har mulighed for at komme udenfor og har en baby-gynge, så vil det også kunne hjælpe ham fremad.
Legetøj der skal trækkes, så han skal bevæge sig efter det er også nødvendig, og bolde der kan trille.
Har du nogen der kan passe ham et par timer, så du kan være lidt dig selv? Ellers må far tage over i week-enden, så du kan komme lidt ud, bare at gå en lang tur for sig selv, kan give lidt fornyet energi.
Det er helt normalt at mødre forestiller sig, hvor hyggeligt det skal være, og slet ikke oplever det sådan. Prøv at overveje hvad forventninger du har til dig selv og til din dreng. Juster dine forventninger lidt og prøv at se på de gode og lyse ting, der jo også sker i hverdagen. Der er ingen tvivl om at din søn også mærker din frustration, hvilket jo bare gør hele situationen værre, så prøv om ikke du kan acceptere at han er sådan lige nu og vid at det bliver bedre. Det er en overgang.
Og prøv så om ikke I kan finde aktivitere uden for hjemmet fire vægge, så I begge får lidt adspredelse.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske