Svar: Mad og født for tidligt
5. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre, at du er glad for min bog om børn og mad, tak :)
I forhold til børn der er født for tidligt, så er det en god idé at gå ud fra en "mellemalder" - det vil sige den alder der ligger mellem fødselsdatoen og terminsdatoen og hos jer betyder det, at du skal korrigere med 5 uger. Det vil sige at du skal gå ud fra mine madplaner, som var han 5 uger yngre end han er.
Derfor er det rigtig fint, at du nu er begyndt med lidt skemad og det er rigtig fint at du forsøger med lidt grød til frokost. Du må gerne variere mellem de forskellige typer af grød, så han får f.eks. risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød - ligesom du kan variere lidt mellem den frugtmos du giver som topping, så han på den måde får lidt nye smage og ny konsistens.
Når han kan spise ½ dl. måske lidt mere og det går rigtig fint, maven følger godt med osv. så må du meget gerne begynde at give ham grøntsagsmos om aftenen. Det kan være godt at starte med en ren mos af f.eks. gulerod eller måske en mos hvor du blander lidt gulerod og lidt kartoffel. Gulerod har en naturlig sødme, som mange børn rigtig godt kan lide :)
Det er således bedre at give ham ½-¾ dl. skemad to gange dagligt, end at give ham 1-1 ½ dl skemad en gang dagligt. Både fordi det hjælper hans stadigt umodne tarme til at kunne kapere maden bedre, når du ikke giver for meget og stadig følger efter med mælk, men også fordi han på den måde får forskellige fødevarer, som maven stille og roligt så også kan vænne sig til :)
I starten vil han sandsynligvis drikke samme mængde mælk som han plejer og skemaden kommer ud over mælkeindtaget. Men stille og roligt i takt med at han begynder at spise mere og mere skemad, så vil mængden af mælk ofte nedsættes lidt. Lige nu skal han dog have det han viser behov for og det er rigtig fint at lave en flaske på f.eks. 180 ml. Nogle gange vil han drikke det hele og andre gange måske kun drikke 140 ml og den fleksiblitet skal netop være der.
I takt med at han bliver ældre, så bliver han jo også større og hans behov for væske stiger derfor også. Hans væskebehov er således stadigt stort selvom han begynder med skemad og det er vigtigt at sikre ham begge dele :)
Når du introducerer nye fødevarer, så er det en god idé at du lader et af måltiderne dagligt være noget han kender. Du kan godt allerede nu forsøge med andet end risgrød, så han f.eks. veksler mellem 2-3 variationer og så kan du bibeholde en af disse, imens du så introducerer grøntsagsmosen. Du kan også gøre det, at du nu vælger at give risgrød til frokost, som han kender og så introducere grøntsagsmos til aften og lade ham vænne sig til det og så prøve med en ny type grød til frokost, når grøntsagsmosen er blevet lidt mere genkendelig for ham.
En god tommelfingerregel kan egentlig være at skifte ca hver 3 dag, så han på den måde hele tiden får noget nyt, men samtidig også vender tilbage til noget af det han har fået tidligere. Det er kun her i starten at det er godt at tage lidt hensyn, stille og roligt vil han sandsynligvis også nyde at du varierer tilbuddet lidt, så den nye smag, nye konsistens osv. også motivere ham til at spise mere og finde ud af at det at spise er rigtigt spændende :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske