Svar: Grød og frysning
4. oktober 2004
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg har forsøgt at undersøge mulighederne for frysning af modermælkserstatning, når det indgår i en portion grød og må sige at jeg faktisk er i tvivl.
Det er normalt sådan at drikkeklar erstatning ikke kan fryses, hvorimod modermælkserstatningspulver godt kan. Med hensyn til genopvarmning, så siger man jo normalt at modermælkserstatning ikke må genopvarmes, men laver man en mængde erstatning, f.eks. ½ liter, som står parat i køleskabet, så kan man jo godt varme dette og give barnet det, når der er behov herfor.
Ifølge sundhedsstyrelsens bog 'Mad til spædbørn og småbørn' kan man godt fryse grød og i deres opskrifter indgår også erstatning.
For at være sikker på ikke at gøre noget forkert vil jeg dog anbefale dig at lave grøden på vand og så først tilsætte mælken, når du varmer grøden op igen.
Jeg vil dog samtidig sige at jeg personligt ikke mener det kan svare sig at nedfryse grød. Den tid der går med at optø og tilberede grøden igen er ikke mindre end hvis du laver grøden fra bunden. Grød kan laves i mikrobølgeovn eller i en lille gryde og det tager kun få minutter og ved en del af de industrielt fremstillede produkter kan man varme mælken eller vandet og drysse grødpulveret i.
Alt efter hvor gammelt dit barn er, er det jo små mængder der er behov for af gangen. Der er derfor ikke noget i vejen for at du om morgenen laver en portion grød, som du deler i to, således at dit barn får en portion morgen og i køleskabet opbevarer du så den portion der skal gives om aftenen. Hvis grøden er nedkølet hurtigt og opbevaret i tætsluttende emballage burde den kunne holde sig et døgn i køleskabet, ligesom almindelig erstatning.
Grød som øllebrød, som børn kan få når de er 6 mdr. kan du fryse uden problemer.
Håber det hjalp dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske