Svar: Sutte på mors bryst eller utilfreds
5. oktober 2004
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er ved at være 'tyndslidt' og i princippet skal jeres datter jo have lov til at die frit ved brystet. Samtidig har mange børn i 4-6 ugers alderen det der hedder appetitspring som betyder at de er ved at være så store at de skal have mælkeproduktionen sat op. Det gør de ved at die hyppigt, - jo mere de sutter jo mere mælk.
Din beskrivelse tyder dog ikke på at jeres datter har behov for ekstra mad, at tage 400g på over 10 dage er flot. Gennemsnitligt kan man sige at det er godt hvis barnet tager min 200g på om ugen, nogle tager lidt mindre på andre det dobbelte og det er i orden.
Jeg ser ikke noget problem i at I førsøger med en narresut, når I er sikre på at det ikke er sult det drejer sig om. I kan prøve med forskellige sutter og så skal I sørge for at sutten pejer op imod ganen, hvor sutterefleksen sidder. I kan evt. trække en stofble igennem sutten, for at hjælpe med at holde den på plads.
Det kan også være en god idé at far tager over og ligger med hende på brystkassen, når hun er færdig med at spise. Simpelthen fordi far ikke lugter af mælk og hun måske derfor 'kommer på andre tanker' og nemmere vil kunne finde ro. Når hun ligger hos mor tror hun måske at hun skal spise hele tiden.
Jeres datter er stadig så lille at hun har behov for at spise hyppigt og selv få lov til at regulere det, men hun kender endnu ikke til fornemmelsen af at være mæt og være sulten. Hun har også behov for tryghed og nærhed, mærke hjerterytme, vejrtrækning osv. og det kan hun få ved at ligge og putte hos far.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske