Svar: Søvn om dagen - 1 mdr.
4. oktober 2004
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
For børn er det at blive vugget i søvn ofte en dejlig måde at falde i søvn på og det at blive vugget er også vigtigt for barnets senere motoriske udvikling. Du skal derfor ikke være ked af at du har vugget ham så meget som du har.
Men det bliver jo tungt i længden, når han allerede vejer 10 kg og jeg kan godt forstå at du ønsker tingene ændret. Det kan dog også lade sig gøre, men det kræver stor tålmodighed og vil naturligvis tage lidt tid.
Du skal nok ikke forsøge med alt for mange muligheder, men i stedet for beslutte, hvordan du vil putte ham i stedet. En mulighed er som du beskriver at putte ham i vognen og så køre ham en tur. Riskoen er dog at han så skal køres i søvn hver gang han skal sove, hvilket jo også er uhensigtsmæssigt i længden. Som en overgang er det dog en mulighed, i håb om at du tilsidst kan nøjes med at vugge vognen frem og tilbage et par gange.
En anden mulighed er at du putter ham, som om aftenen. Evt. sidder ved siden af sengen og holder ham lidt i hånden, eller blidt vugger ham på hoften imens han ligger ned. Forhåbentlig er det så på sigt nok med en finger at holde i, og til sidst vil han kunne finde ro bare ved visheden om at du er der lige i nærheden.
Jeg kan se at du allerede har forsøgt mange ting, også de ovennævnte og jeg tror på at det er vejen frem, hvis du ikke vil have at din dreng skal græde sig i søvn de næste dage. Tiden vil arbejde for jer.
Med hensyn til gråd så vil jeg dog også sige at du skal forsøge at vurdere hvorfor han græder, når du lægger ham. Er det fordi han vil vugges, eller handler det om tryghed og det at udvikle forståelsen for at du stadig er der, selv om han ikke ligger i din favn. Måske er det netop løsning at putte ham og så lade ham ligge lidt, men hele tiden vende hen til ham, så han oplever at du er der.
Hvis han er helt ulykkelig skal du naturligvis tage ham op, trøste ham, så han falder til ro, men så putte ham igen. Det er vigtigt at han oplever at falde i søvn i sin seng og ikke først bliver lagt, når han sover. Falder han i søvn i dine arme er der også en risiko for at han netop vågner igen, når han oplever at dine omsluttende arme er væk og derfor sover kortvarrigt. Oplever han derimod at han ligger trygt og godt i sengen, hvilket han jo gør om natten, og at du stadig er hos ham, så kan han måske finde roen igen og sove videre.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske