Brev:
Slår imod ting med sit hoved
5. oktober 2004
Alder:
15 mdr.
Slår imod ting med sit hoved
Kære Helen
Min søn er nu 15 måneder. Han har i de sidste mange måneder slået sit hoved imod alt. I starten var det tydeligt, at han gjorde det når han var træt og oftest i sin seng, men nu er det oftere og overalt (stadigvæk i sengen hvor han ligger sig på sin mave, kryber op i et hjørne og bevidst knalder sit hoved ind imod sengekanten. Han bliver ved indtil, at vi kommer og vender ham om på ryggen. Desuden imod væggen, døren, bordet, vores ben og så videre og ikke kun når han er træt).
Den sidste måned er han også begyndt, at gøre det om natten. Hver nat bliver vi vækket 3-4 gange af høje vedvarende knald. Når vi kommer ind til ham, ligger han for det meste og gør det i sin søvn (vi vender ham da om på ryggen og for det meste sover han videre).
Vi ved simpelt hen ikke hvorfor, at han gør det. Det går os selvfølgelig meget på, da han jo gør sig selv ondt og dagligt har blå mærker på sit forhoved. Han ører er blevet tjekket og han er nu i penicillin behandling. Men jeg tror ikke, at dette har en sammenhæng med hinanden, da han jo begyndte, at slå sit hoved imod ting længe før, at han havde problemer med ørerne.
For, at det skal gøre mindre ondt på ham om natten har vi sat en skumgummirand op i hans seng.
Har du nogen ide om hvorfor han gør det og har du oplevet det før? Hvad kan vi gøre for, at hjælpe ham (tryghed og kærlighed får han masser af).
Mange hilsner fra
Dorthe