Svar: Natteamning - 6 mdr.
6. oktober 2004
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Din datters dagsplan lyder meget fornuftig og jeg ser umiddelbart ikke problemer i at du forsøger at stoppe med natamningen. Det kan også godt lade sig gøre uden alt for meget gråd, hvilket de fleste forældre jo ikke bryder sig om:o)
Ud fra din plan kan jeg se at din datter sover fra kl. ca 19 til 2.30. Som jeg ser det er løsningen derfor at få flyttet disse sammenhængende timer frem til om natten, i stedet for at være om aftenen. Hvis hun nu f.eks. kunne sove fra kl. 23 til kl. 5-6 næste morgen, ville det være dejligt for jer alle.
Jeg vil derfor foreslå dig at du at giver hende mad og putter hende som du plejer kl. 18.30-19.00 og når du så selv går i seng, så giver du hende en flaske igen. Børn har en formidabel evne til at kunne spise i søvne og på den måde kan du være heldig at hun ikke vågner før kl 05, som hun plejer.
Når hun så vågner og gerne vil ammes om natten, så skal du være fleksibel. Det vil sige at du starter med at lægge hende til, som du plejer og så lader hende sutte kortvarrigt. Herefter forsøger du forsigtigt at lirke brystvorten ud af hendes mund. Bliver hun ulykkelig, og vil sutte igen, så får hun lov til det, for ting tager tid. Men langsomt vil hun lære at falde i søvn uden vorten i munden.
Nogle gange vil hun have behov for at die hos dig og andre gange vil hun sove videre uden problemer, det er her fleksibiliteten kommer ind. Tilsidst vil hun lære at sove uden bryst. Nogle børn bliver meget tørstige i løbet af natten og efterhånden som hun bliver ældre vil hun i stedet for brystet kunne få lidt vand at drikke, når hun er tørstig.
Fortsat held og lykke med hende og projekt 'stop natteamning'.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske