Svar: Afhængig af bryst om natten
24. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Linden
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt og godt at du er opmærksom på at din datter får spist effektivt hos dig hele dagen igennem. Det er derfor en rigtig god idé at du hjælper hende med at blive holdt igang ved brystet, så hun ikke falder for hurtigt i søvn. Ligesom det vil være en god idé at amme hende af to omgange mellem hver lur. Du kan gøre det at du ammer fra det ene bryst, når hun vågner og ammer fra modsatte bryst inden hun igen skal sove. Eller du kan gøre det, at du ammer hende, skifter hende så hun vågner op til dåd igen og ammer fra samme side bagefter i en anden ammestilling, for på den måde at hjælpe hende til at få tømt brystet bedre. Du kan variere mellem disse to måder alt efter tidspunkt på dagen og hvad der lige der virker bedst hos jer.
Derudover er det vigtigt at du prøver at få hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove lige der, hvor amningen slutter. Det vil sige at du så vidt muligt ikke skal sidde med hende f.eks. 20 minutter før du putter hende fra dig - hun skal die, slipper brystet og puttes, så hun flyttes fra din favn og lærer at sove væk fra din favn og uden brystet i munden. Det er lettere at lære hende det om dagen før om natten.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at erstatte brystet med en sut, så hun stadig kan sutte lidt, når hun flyttes fra favn og ned i seng. Hvis hun tager imod en sut, kan du derfor med fordel forsøge dette.
Det vil ofte også hjælpe, hvis du kan svøbe hende. Det at være svøbt vil gøre at hun føler sig omsluttet men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Og på den måde kan hun hjælpes til at sove, uden at hun behøver være tæt i din favn. Med den alder hun har, så er hun så fysisk stor, at det kan være svært at svøbe hende i et klæde, og mange vil her have glæde af en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. Når hun puttes i en sovepose, så kan den på sigt blive genkendeligt for hende og give hende den fysiske ro, hun har behov for - igen uden afhængigheden af din favn, netop fordi det er posen der omslutter hende. Det kan nogle gange være en god idé at du ammer hende, skifter hende og kommer hende i soveposen og så ammer hende igen, hvorefter du flytter hende i seng eller barnevogn. Sover hun i en sovepose, skal du naturligvis være opmærksom på at hun ikke må få det for varmt.
Om natten kan de være nødvendigt at du i en periode sætter dig op og ammer hende eller at du i hvert fald er opmærksom på ikke at falde i søvn med hende ved brystet, så hun har fri adgang til brystet hele natten. Du er nødt til at hjælpe hende med at få den mælk hun har behov for, spise effektivt osv. og derefter skal hun så puttes og sove uden brystet.
Du kan koble hendes tremmeseng til din seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun så ligge ved siden af dig men i egen seng. Du kan stadig give hende en hånd at holde i eller have en beroligende hånd liggende på hendes brystkasse, så hun kan mærke dig og fornemme dig, men hvor hun ligger i egen seng og ligger lidt på afstand - og igen ikke selv styrer, hvornår hun ammes om natten, det er dig der styrer dette.
Det er helt naturligt at hun skal have mælk om natten, men du må meget gerne arbejde på at hun kan sove ca 4 timer uden mælk - aften, sen aften, midt nat, tidlig morgen ...
Og ja - hvis et øget indtag af mælk ikke er tilstrækkeligt til at mætte hende og hvis hun generelt virker parat til skemad, så må du gerne starte med lidt skemad. Men det skal være små smagsprøver og du bør starte om dagen f.eks. til frokost. Om aftenen vil det ofte have modsatte effekt og gøre at hun sover mere uroligt og søger brystet ekstra. Dertil kommer at hun skal kunne holde hovedet selv, hun skal åbne munden bevidst for skeen, når du nærmer dig hendes mund og hun skal virke interesseret i maden du spiser - følge den med øjnene, når du sidder med hende på skødet osv. Hun skal også savle og have gang i sin spytsekretion og der skal også være gang i maven.
En anden mulighed er at supplere med en flaske f.eks. sen aften. Hun behøver ikke flaske, da du har rigeligt med mælk og I begge lyder til at trives med amning, men i nogle familier fungerer det godt med flaske, fordi modermælkserstatning kan mætte lidt mere og far har også mulighed for at tage over. Flaske er naturligvis en mulighed. Hvis man vælger at give flaske så vil dette naturligt også kunne påvirke mælkedannelsen og man skal derfor vide hvad man gør og hvorfor ... Det afhænger også af hvordan du har det med amning og hvad du tænker om amningen frem over. Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme din datter til hun er 1 år, men hvis du allerede nu ved, at det ønsker du ikke og du gerne vil stoppe amning tidligere, så kan det være en god idé at introducere en flaske nu, før hun bliver for gammel ...
Jeg håber du kan bruge disse overvejelser og råd lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske