Brev:
Vågner konstant - 5 mdr.
24. april 2013
Alder:
5 mdr.
Vågner konstant - 5 mdr.
Hej,
Jeg har en glad og aktiv dreng på 5½ mdr, der dog døjer meget med at sove og spise.
Jeg vil lige prøve at ridse de første mdr. op. Han kom ud 12 dage efter termin (jeg blev sat i gang) og det gik rigtigt hurtigt da presseveerne kom. Da han var en lille uge begyndte han at skrige/græde eller være pylret det meste af hans vågentid. Han døjede med maven og sundhedsplejerske og læge mente at han havde kolik. Han skulle være i slynge eller gyngestol/ på bold for ikke at græde. Det begyndt at blive bedre omkring 2 mdr., hvor han også for første gang kunne lægge lidt selv. De første 14 dage ville han kun sove hvis han lå på mit eller farens bryst og herefter skulle han svøbes, vugges og så kunne han måske sove hvis han lå helt op af mig.
Frem til at han var 3 mdr. sov han i voksipose eller svøbt i dyne og skulle hoppes for at kunne sove og helst holdes i bevægelse for at sove videre. Herefter fik vi en slyngevugge og det hjalp en smule, da vi i det mindste kunne være i sengen og bevæge ham. Han har altid haft store åbne øjne og suget alt til sig. Han har aldrig været i stand til selv at lukke af for stimuli ( ved at kigge væk eller lukke øjnene). Vi endte med at komme omkring zoneterapi og kiropraktor. Efter lidt tid tænkte vi at han nok ikke havde kolik, men var/er et High Need Baby.
Omkring da han var 3 mdr. begyndte han at vågne op hver 20-60 min og være helt ulykkelig. Han har været rigtig ked af at skulle puttes både i barnevogn og i vuggen og har skreget voldsomt. Vi har købt din bog om søvn for noget tid siden og fandt ud af at der er en del at arbejde med. Efter lang tid har vi fået en god putterutine til aften og han græder nu sjælden når han skal puttes. Han kommer i vuggen, hvor et tæppe holder armene helt ind til kroppen og der bliver sunget en sang. Herefter sidder vi med en hånd på hans hænder/bryst til at falder i søvn. Han kaster sig noget rundt og har generelt svært ved at finde ro. Han bliver altså ikke vugget i søvn. (måske er han også ved at være træt af vuggen!)
Natten igennem våger han så min hver time og det kan godt tage noget tid at få ham til at sove igen og ofte kan man ikke flytte sin arm fra hans bryst. Hvis han græder meget bliver vi nødt til at vugge ham til han falder til ro. Det er ikke af sult han vågner. Han spiser ca. hver 3½. time. Jeg ammer liggende og han får lov at sove der indtil han vågner første gang, da både han og jeg ofte får lidt mere søvn så. Omkring klokken 4.30/5 er det er kamp overhovedet at få ham til at sove mere. Her prutter han også ofte en del.
I løbet af dagen sover han i barnevogn og der praktiserer vi vugge/gå når han klager sig. Det har vi gjort i 2 mdr. nu.
Hans døgn ser nogenlunde sån her ud:
04.00/04.30 Ammes og han ”sover” videre.
06.00: Får han ”lov” at stå han op.
Ca. 07.30: ammes
8.15/8.30 puttes til formiddagslur i barnevogn og får hjælp til at sove min 1½ time.
Ca. 11.15 ammes
12.00/12.30 Puttes til middagslur i barnevogn og får hjælp til at sove helst 2 timer
Ca. 15.00 ammes
16/16.30 puttes i barnevogn og sover til han vågner- det er begyndt at være 30 min.
18/18.30 ammes.
19.30/20 Puttes til natten
Ca. 21.30 ammes
Ca. 01.00 ammes
Amningerne om dagen tager ca 45 min og er noget af en kamp og har egentlig altid været det. Han spiser kun roligt om natten ellers græder/klager han og vender sig væk. Så der skal synges og små leges for at få noget mad i ham. Vi er så småt i gang med grød, men han vil helst ikke åbne munden for skeen. Han spiser fint det der kommer ind. Han vil gerne have agurk og frugt stykker at gnave i.
Han har været omkring børneafdelingen da han ikke tog så meget på, men det er blevet lidt bedre nu.
Håber du kan finde rundt i det hele. Der er så meget og må indrømme at det har været 5 meget hårde mdr.. Vi ved ikke hvad vi skal gøre for at komme videre og få drengen til at sove længere i træk, både om dagen, men specielt om natten??
Hilsen en meget træt mor