Brev:
Hjælp til putteritual - 12 mdr.
24. april 2013
Alder:
12 mdr.
Hjælp til putteritual - 12 mdr.
Kære Helen
Det er efterhånden længe siden jeg har haft brug for din hjælp. Min lille dreng er nu 1 år og en uge, og tingene kører bare: Han er glad og sund, bevæger sig godt, er lige begyndt at rejse sig og kravler lystigt, han spiser som han skal, har det super i dagplejen, og han har også i lang tid sovet rigtig fint og været let at putte.
Men da han fyldte 1 år, stoppede vi med aftenflasken, og det har været ret problematisk. Jeg har prøvet at læse dine råd til andre om putteritualer i denne periode, og vi har også din bog om børn og søvn, men jeg føler vi har brug for mere hjælp.
Det skal siges at han i de sidste par måneder havde været lidt sværere at putte end tidligere, selv med flasken. Da han aldrig har brugt sut, brugte han vist flasken som dette, lå og hyggede med den og kunne blive dødulykkelig når vi tog den fra ham - også selvom han ikke rigtig drak noget. Dette kunne først lade sig gøre når han var rigtig døsig efter 30 minutter.
Men nu hvor flasken er helt væk, kan vi slet ikke få ham til at falde til ro, og putningen tager mindst 45 minutter, og det er altså for meget af det gode. Vi står op kl. 6 om morgenen, og da han ikke er en dreng der sover rigtig meget om dagen (sjældent mere end 2 timer sammenlagt, fordelt på 2 lure), bliver han puttet kl. 19. Jeg har tænkt om dette er for tidligt, men synes det egentlig ikke, når man tager hans stå-op-tid i betragtning. Vi har også prøvet at putte senere (dog kun en eller to gange), men det hjalp altså ikke noget.
Vi putter ved at gå rundt og sige godnat til ting. Inde på hans værelse slukkes det store lys, læselampen tændes, vi læser i to bøger, mens han knokler lidt rundt, og han vil også gerne pille ved bøgerne, bladre osv. Men når vi efter ca. 15 minutter lægger ham ned for at sove, begynder han at hyle og skrige. Nogle gange fordi han tydeligt ikke er klar til at stoppe legen, andre gange bare fordi han ikke vil sove. Vi prøver her at synge ham til ro, men han græder og vil op at sidde eller stå (og bestemt ikke lægges ned igen). Efter ca. 45 minutter kollapser han dog af træthed. Vi har prøvet at gå ud af rummet og lade ham ’tumle af’, men det går ikke. Han græder med det samme vi gør mine til at gå (også selvom han er glad mens han tumler).
Jeg ved altså slet slet ikke hvordan vi skal få skruet det her putteritual sammen, så vi kan komme ned på fx 15 minutters putning. Jeg har egentlig altid tænkt at jeg gerne ville lære mit barn at falde i søvn selv, men kan slet ikke gennemskue hvordan det overhovedet skal kunne lade sig gøre. Og det er selvfølgelig heller ikke min topprioritet i første omgang. Jeg vil bare gerne have et putteritual der fungerer på en rimelig anstændig tid og med en søn der ikke græder sig i søvn hver aften. Det er jo en frygtelig, ny situation for os.
På forhånd mange tak for dit råd!
E.