Svar: Hjælp til putteritual - 12 mdr.
24. april 2013
Alder:
12 mdr.
Kære E.
Tak for dit brev :)
Det er helt okay at I nu har valgt at stoppe med natflasken, men det er vigtigt at I sætter noget andet i stedet. Og mit forlag kommer her:
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne indføre et bad om aftenen i en periode og badet må meget gerne ligge 1-1 ½ time før han puttes. Så har det bedst virkning eller kan det virke modsat.
Det vil også være rigtig godt at jeres dreng får en godnatgrød og en kop mælk i køkkenet, hvorefter han så puttes. På den måde får han stadig lidt ekstra i maven og får mælk, som han er vant til - men det foregår i køkkenet lige inden han skal sove og han kan få tænderne børstet efterfølgende og så komme i seng.
Det vil være rigtig godt at I lige nu prøver at putte ham lidt senere end han sandsynligvis har behov for. Dette fordi det lyder som om at han nu har lært at det at blive puttet er forbundet med at han rejser sig, hopper rundt og I går frem og tilbage og at hele putningen nu skal tage 45-60 minutter ... For at lære ham, at putningen skal tage ca 15 minutter vil det være rigtig godt at han ikke puttes før han er helt parat til at sove og I så med sikkerhed ved at det varer ca denne tid. Og her skal I så indføre det ritual, som I gerne vil have at han kan falde i søvn med fremover.
Det vil være relevant at I sidder hos ham, holder ham i hånden, taler lidt om dagen, synger en sang for ham eller lignende og på den måde hjælper ham til ro. I skal som udgangspunkt ikke gå fra ham, hvis han kan falde i søvn ved at være puttet lidt senere og ved at I netop er der. Det er vigtigt at han ikke bliver ked af det og forbinder det at skulle sove med noget der ikke er hyggeligt og rart.
I kan også med den alder han har nu begynde at introducere en puttebamse eller putteklud for ham. De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de bevidst tager en sådan til sig og det vil være fint at lade en sådan gå ind i putteritualet nu. Den kan fungere som substitut for jer og sikre at han også bedre vil kunne falde i søvn, når og hvis han puttes i dagpleje, hos bedsteforældre eller andre steder.
Og stille og roligt kan I så begynde at putte ham en lille smule tidligere, så han får den søvn han naturligt virker til at have behov for. Det vil sige at i takt med at hans nye putteritual bliver indført og han lærer at falde i søvn netop ved at få sin puttebamse, putteklud, at I sidder der, holder lidt i hånden og synger en sang, så rykkes puttetidspunktet lidt frem, så han i stedet for at blive puttet f.eks. kl 20.15, så kl 20, 19.45, 19.30 ...
Lige nu vil det f.eks være fint, hvis I kunne spise aftensmad kl ca 18, give ham et bad kl 18.30, give ham godnatgrød kl 19.30 sammen med vand af kop, børste tænder og så putte ham i seng kl ca 20-20.15 og putte ham med nærhed, fysisk kontakt, og så han er i stand til at sove inden for de ca 15 minutter netop fordi I er der og det hele så forløber lagt mere roligt for jer alle :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske