Svar: Skrig og skrål og dårlig søvn
25. april 2013
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage og tillykke med lillesøster :)
Det lyde ganske rigtigt som om at lillesøster minder lidt om storesøster - i hvert fald, når det kommer til at skulle koble fra overfor dagen og alle oplevelserne. Det har hun rigtig svært ved og hun græder ofte og bliver let overtræt / overstimuleret.
Jeg ved at storesøster fik flaske og jeg tænker at I naturligvis kan overveje om det også vil være en hjælp for lillesøster. Det lyder som om at hun trives med amning og ofte ammes bedst, når hun vågner. Hun trives også med amning om natten, men om dagen har hun brug for lidt ekstra, når hun skal sove og her kan hun ikke koncentrere sig om brystet - heller ikke selvom du prøver at lægge dig med hende i din seng. Og jeg tænker derfor, at du måske skulle prøve at supplere hende med en flaske i netop de situationer. Ikke meget - måske vil hun bare tage 50 ml, men hvis det er det, som giver jer ro og som gør at hun så kan overgive sig til søvnen, så synes jeg det kan være værd at prioritere :) Der er jo denne gang ikke kun et barn du skal tage dig af, men to børn og det kan naturligt være svært at få det hele til at hænge sammen ...
Hun er stadig så lille, at du er nødt til at være fleksibel i forhold til søvn - nogle gange vil hun måske sove 2 lure dagligt, andre gange 3 lure og atter andre gange 4 lure dagligt - nogle gange vil hun sove lange lure og andre gange powernappe mere og det er normalt at det kan variere sådan med den alder hun har.
Det kan dog være en god idé at arbejde på lidt faste rutiner omkring søvn og da hun er motorisk urolig og ofte slår ud med hænderne og vækker sig selv og også lyder til at have en aktiv moro-refleks (faldrefleks) så vil det være en god idé at du svøber hende. Det kan være i et rigtigt svøb som feks. miracle-blanket eller det kan være i en sovepose - som voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. De fåes i mange kvaliteter og priser. Men gerne en pose, som også kan omslutte hendes overkrop, så hun føler sig holdt og svøbt og ikke får vækket sig selv af sine armbevægelser.
Ved at indføre samme måde at putte hende på hver gang, så skaber du genkendelighed og dermed tryghed og det kan gøre at det på sigt bliver lettere at putte hende. Hun vil få lettere ved at falde til ro og overgive sig til søvnen. Og det kan ofte faktisk være en fordel også at amme hende eller give hende en flaske imens hun er svøbt - f.eks. give mælk når hun vågner, lege, pludre, skifte hende og i forbindelse med skiftning svøbe hende og så give mælk og derefter putte hende.
Beroligende lyde kan have en god virkning. Det kan være hjertelyd fra f.eks. en Doo Doo bamse, det kan også være hvid lyd. Du kan købe CD´er med beroligende lyde for børn og du kan højst sandsynligt også downloade forskellige lyde.
Det kan nogle gange hjælpe at du giver hende et bad midt på dagen, både for at give hende en længere og mere aktiv vågenperiode og samtidig gør badet hende træt både motorisk og mentalt og hun vil måske sove en bedre og en længere lur 1 times tid efter badet. På den måde kan du arbejde på at hun får en længere middagslur midt på dagen. Hun kan få mælk inden hun kommer i bad og efter badet kan hun så få mælk igen og derefter blive puttet.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske