Svar: Mælkeallergi, må jeg amme istedet for mellemmåltid af A38
25. april 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ja - du må gerne amme din datter en ekstra gang i stedet for at give A38 eller andet surmælksprodukt, når din datter har mælkeallergi.
Du kan altså sagtens sikre din datters behov for calcium ved at amme og netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Så at bibeholde amning 3 gange dagligt indtil din datter er ca 12 måneder ka være en god idé, når man på grund af allergi, er nødt til at fjerne mælk fra kosten. Alternativet til amning vil naturligt være speciel modermælkserstatning.
Et mellemmåltid kan også være brød, det kan være hjemmebagte boller lavet med vand og uden mælk. Det kan være en portion grød lavet med udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Det kan være frugt - frisk frugt, frugtmos eller lidt frugtgrød med speciel mme på i stedet for sødmælk.
Hvis hun samlet får godt 500 ml mælk dagligt (modermælk eller speciel modermælkserstatning), så vil hun få sit behov for calcium dækket - også selvom du ikke giver hende almindelige mælkeprodukter. Så hendes behov burde blive dækket hvis du ammer 3 gange dagligt eller giver flaske 3 gange dagligt og så bruger den specielle mme i grød og mos, samt måske tilbyder lidt af kop en gang imellem.
De fleste børn vil have svært ved at undvære mælk inden de skal sove til natten og derfor kan det være svært at fjerne mælken kl 20.30. Du kan risikere at hun så vil søge sit behov dækket om natten i stedet ... Men du kan naturligvis godt forsøge, selvom det er forholdsvist meget hun får på det tidspunkt. Hvis det er fordi det er svært for dig at malke ud om aftenen, så kan hun få en flaske med mme i stedet eller få mme af kop - det vil være okay - og så kan du stadig amme hende sen aften, tidlig morgen og evt. om eftermiddagen. Eller du kan vælge at tilbyde hende mme af kop kl 14 og på den måde sikre hendes indtag over hele døgnet.
Det anbefales med 3 amninger i 8-9 måneder alderen og 2 amninger i 10-12 måneders alderen, derfor vil hun måske nu trives bedst med de 4 amninger og så 3 amninger omkring 10 måneder ... Udfordringen, når man ammer er jo, at man aldrig helt ved, hvor meget barnet egentlig indtager ... men igen, må du stole på at hun får hvad hun skal have og at calcium netop optages rigtig godt via modermælk.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske