Svar: Vågner meget tidligt - 4 mdr.
26. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det er naturligt at din dreng har brug for flaske aften, sen aften og midt på natten. Hvis han kan sove fra midnat til kl 04/05, så er det super fint og som du kan forvente af hans alder. Jeg kan godt forstå at det er frustrerende, hvis han nogle gange vågner og får flaske kl 23 og andre gange først kl 02 - du får jo vækket din søvn hver gang og det er rigtig hårdt. Derfor kan du godt forsøge at give ham en flaske mere eller mindre i søvne sen aften kl 23 - altså vente med at gå i seng til han har fået sin flaske der og på den måde arbejde på at han sover sit længste søvnstræk, først på natten, så du på den måde sikrer dig selv lidt sammenhængende timer. Du kan altså godt give ham flaske selvom han ikke nødvendigvis melder sig.
Derudover kan du prøve at give ham flasken i sengen kl 04/05. Altså lade ham ligge, hvor han sover og ikke tage ham op. Det lyder som om at han vågner når han flyttes fra din favn og ned i seng og der protesterer - og nogle gange kan det derfor være bedre at lade ham få flasken, hvor han ligger. Det er her vigtigt at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Han må ikke sove med hovedpude, men madrassen kan godt eleveres, så han ligger højere med hovedet.
Med hensyn til rytme, så vil det være en rigtig god idé at du arbejder på at han nu sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Alt efter hvor sent denne 3 lur ligger vil hans puttetidspunkt variere. Nogle børn sover to gode lange lure formiddag og eftermiddag og sover sent hele dagen igennem, hvorfor den 3 lur måske først ligge omkring kl 18-19 - andre børn sover lidt tidligere og luren ligger derfor også før, og hos andre så modsat og luren ligger senere - og tidspunktet af hans 3 lur har naturligt betydning for hvornår han går i seng for natten og også hvornår han står op om morgenen.
En dagsplan kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 06/06.30: Flaske, vågner og dagen starter
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til midagslur ca kl 13.30
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap på måske 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl ca 20 - tidspunktet varierer efter hvor sent den 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Nat 04: Flaske og sover videre
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - jeg vil også anbefale dig at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad"....:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske