Brev:
Natamninger
26. april 2013
Alder:
7 mdr.
Natamninger
Hej Helen.
Jeg har lidt udfordringer med min lille datter på knap 7 1/2 måned. Det handler om, at hun stadig spiser (ammer) mange gange i løbet af natten. Jeg er holdt op med at kigge på uret, men som regel spiser hun ved putningen ca. 19.30, igen kl ca 22.00, og så i hvert fald 2 gange til inden morgenamningen ved 5-5.30 tiden, hvorefter hun sover videre til kl 6-6.30.
Det er mit intryk, at det er helt reelle måltider. Hun slipper brystet igen når hun er mæt, og sover glad videre, med eller uden sut. Jeg har prøvet ikke at tilbyde hende brystet når hun vågner, og så bliver hun afsindigt vred og viser tydeligt, hvad hun vil.
Hun har altid spist flere gange om natten, der har max været 3 timer imellem, typisk 2, det har således ikke ændret sig efter hun er begyndt at få grød og mos osv. Vi har ikke ens dage hvad spisetider angår, da det er forskelligt hvad tid hun sover hendes 2 daglige lure. Men en dag kan pt. se sådan ud:
Vågner 6-6.30, er altid glad og helt på dupperne.
Ca.7-7.30 Havregrød med mme, smørklat og lidt frugtmos. Her spiser hun mellem 1 og 2 dl, men altid min. 1 dl. Hun drikker rigtig fint vand af kop, ca 1/2-1 dl.
Mellem 8.30 og 9.30 ammes hun og puttes til lur.
Her er det meget forskelligt hvor meget hun spiser, og da hun altid har været en hurtigspiser 3-7 minutter, er det svært at vide hvor meget hun får indenbords. Men hun spiser bedst når hun er meget træt. Ellers er der så mange andre ting der er meget mere spændende, bh-stropper, armhulsbehåring, rummet bag ved hende, mors næse osv.
Hun vågner 1/2-2 timer efter, og vil ikke ammes igen, er alt for meget på dupperne. Men hvis jeg lægger hende til mens hun sover, gjorde jeg fx. igår, fordi vi skulle til rytmik (ellers vækker jeg hende jo ikke når hun sover) spiser hun lystigt "et helt bryst op". ...
...
Ca 11.30-12.00 får hun, som noget ganske nyt, de sidste 3 dage, bondebrød med pålæg, agurk i hånden. Det elsker hun virkelig, og spiser 2/3 skive, umiddelbart vil hun gerne have mere, men tænker at det er rigeligt til at starte med. Vand af kop min. 1 dl.
Ca 13.30 -14 bliver hun træt igen, og søger brystet, her spiser hun også meget forskelligt, som regel godt, hvis hun ikke gorde det sidst og omvendt. Sover 1 times til, måske 1 1/2 time.
15.30-16 får hun en lille portion grød, frugt i hånden eller som mos eller 1/2 avocado, eller lign. Vand af kop.
Ca. kl 18, grønsagsmos, min. 2 dl. Samt lidt forskellige smagsprøver på kød fra vores aftensmad, kogt æg, det vil hun gerne have. Hun vil i det hele taget gerne have alt mad.
Puttes til lur ca 19.30 hvor hun også ammes, som regel godt.
Og så ellers 3-4 gange mere i løbet af aften og nat.
Jeg er naturligvis temmelig træt hver dag, hun vågner jo også pga. sutten osv, så det bliver til meget lidt sammenhængende søvn for mig. Hun ligger i vores seng, da jeg jo ammer ofte og så ikke skal op, men også fordi vi synes det er hyggeligt og trygt. Men planen er, når hun forhåbenligt stopper med at spise så ofte, at hun skal over i sin egen seng, men inde hos os.
Hvad kan jeg gøre? Eller er det som det skal være? Skal jeg fortsat holde lidt igen med mængderne af fast føde, eller skal hun bare have lov til at spise det hun vil? Er det fordi hun får for lidt mælk om dagen hun spiser så meget om natten? Eller er det bare en vane?
Glæder mig til at høre fra dig! ;-)
PS Jeg glemte at tilføje at hun er en meget glad og tilfreds pige, der udvikler sig som hun skal. Jeg ved ikke hvor høj hun er, lægen målte hende meget hurtigt og ikke grundigt til 73 cm, da hun var godt 6 mdr. Hun vejer idag 7,8 kg. Vi startede på grød da hun var 5 md og 1 uge.