Svar: Middagslure og mad
26. april 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det lyder som om at I har forsøgt rigtig meget og også har følt det nødvendigt at starte med skemad tidligt i håb om at mere mæthed, ville give bedre søvn. Det er dog sådan at hans mave og tarmsystem naturligt skal arbejde ekstra hårdt, for at nedbryde den faste føde og det tager tid at udvikle enzymer i maven, der kan klare dette arbejde - og derfor vil det nogle gange virke modsat, hvis man giver skemad for hurtigt og i for store mængder - det giver altså ikke nødvendigvis bedre søvn, det vil ofte give mere urolig søvn.
Derudover er det rigtig vigtig at han, som du også selv er inde på, får mælk nok og jeg synes han får for lidt flasker og for lille en mængde i hver flaske. Han vejer 8.5 kg og har brug for en del mælk - ikke kun for at få sit behov for kalk, jern osv. dækket, men også for at få væske nok. Hans indtag af mælk bør ligge mellem 800-1000 ml i døgnet og derudover skal han drikke vand af kop. Det lyder som om at han får ca det halve.
I kan naturligvis ikke tvinge ham til at indtage større mængder mælk, end han kan drikke, men det er vigigt at hans indtag af skemad ikke fylder så meget, at det fjerner pladsen i maven og lysten til mælk. Han må gerne få skemad og han må gerne få det 3 gange dagligt som nu, ligesom han også må få lidt frugtmos - men ikke meget store portioner og så vil det være rigtig godt at han får mælk inden hver lur. I skal altså nu arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk inde han skal sove.
Derfor ser en dagsplan således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre.
Morgen 7: Tilbydes max 1 dl. havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 9. Hvis han kun sover ca 45-60 minutter, så er det helt okay.
Frokost 11: Tilbydes max 1 dl. grøntsagsmos, agurk i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30-13. Put ham i barnevognen og tril ham gene en lang tur midt på dagen, så han lærer at sove en længere lur her og naturligt begynder at føle behov for dette.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes ½ dl. frugtmos for at holde gange i maven. Og tilbydes også flaske om eftermiddagen.
Sover dagens 3 lur, som er en kort powernap på måske 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes max 1 dl. Grøntsagsmos, agurk i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Flaske
Sm du kan se er der mange små måltider dagen igennem, men mængden holdes nede på 1 dl. af gangen. Det er bedre at han spiser ¾-1 dl. skemad og får lidt agurk, frugt eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop og han så drikker 150 ml af sin flaske, end at han spiser 1 ½ dl. skemad og ikke drikker mere end 90 ml af flasken.
Derudover gives flasken altid som del af hans putteritual - og han må meget gerne få flasken imens han f.eks. puttes i barnevognen, så han ikke oplever det skift der er fra jeres favn og ned, hvor han skal sove. I kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt og så lade ham få flasken, der hvor I ønsker han skal sove. Det vil sandsynligvis også gøre at han begynder at falde bedre i søvn, han vil bedre kunne koncentrere sig om flasken og drikke mere og han vil på den måde også ofte kunne sove et lidt længere søvnstræk:)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske