Brev:
Svært ved at finde ro - 11 mdr.
27. april 2013
Alder:
11 mdr.
Svært ved at finde ro - 11 mdr.
Hej Helen.
Vores dreng på næsten et år, har så svært ved at finde ro, når han skal puttes til nat. Det tager mindst en time at putte ham hver aften, og min tålmodighed slipper op, især når jeg selv er meget træt.
Han bliver puttet omkring kl 19.30-20. Forinden får han nattøj på og bliver tilbudt grød og vand. Vi sidder med ham, imens vi synger en-to sange. Øjnene ruller rundt i hovedet på ham, og han nuser sin sutteklud på højtryk. Han er helt klar til at sove, men det er som om, at kroppen ikke er det. Benene kører på ham under hele seancen. Efter godnatsang bliver han puttet i sengen og øjnene er faktisk lukkede, men så starter virvaret. Der er så meget uro i hans krop. Jeg synes ikke, han holder fest. Han ruller fra side til side, sparker med benene, op at sidde - ned igen, op at stå - ned igen, mosler ned i fodenden osv alt imens han ind i mellem lukker øjnene og lægger stille. Et kort sekund og så er han i gang igen. Flere gange tror jeg, at nu er den der, men når jeg så går ud, så rejser han sig op med halvt lukkede øjne og græder hjertensskærende. Når jeg så lægger ham ned igen, så er han faktisk væk, men kroppen kører stadig. Vi plejer at sidde hos ham, for han bliver ked af det, når vi forlader rummet.
Denne uro har stået på siden han lærte at kravle omkring 9 måneders alderen. Han kommer i bad tre gange i ugen, men det gør ikke en forskel ved putningen. Jeg har prøvet at fastholde ham lidt med en tung hånd, men så bliver han ofte bare ked af det. Nogle aftener giver han først slip, når jeg tager ham op i mine arme og vugger ham lidt, men her kører han stadig rundt. Selv i søvne er han urolig.
Han får to lure om dagen på sammenlagt 3-4 timer. Han står op hver dag omkring kl 6.
Det skal siges, at han er i gang hele dagen. Kravler, udforsker, snakker og øver sig på at gå ved alt, hvad han kan skubbe eller gå langs med. Så det er nok forståeligt nok, at det kan være svært at slukke for kroppen til nattetid. Der er ingen problemer med at putte ham i løbet af dagen.
Er der noget, vi kan gøre, så pustningen ikke står på i så lang tid? Det frustrerer mig, og jeg kan mærke, at jeg skal tælle til 10 mange gange fordi jeg bliver så frustreret på ham.
Med venlig hilsen
Lillemandens mor