Svar: Svært ved at finde ro - 11 mdr.
27. april 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Lillemandens mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn, især i den periode, hvor de kravler og begynder at rejse sig ved tingene, har rigtig svært ved at finde fysisk ro i kroppen, når de skal sove. De har en motorisk rastløshed, benene kan ikke ligge stille, de sparker, triller omkring, slår ud med armene, rejser sig, flytter rundt på sig, - karter rundt :)
Det lyder som om at I gør alt det rigtige. Puttetispunktet passer, han er parat til at sove og har virkelig brug for at slappe af og overgive sig, - men han kan ikke. I forsøger med bad og oplever ikke at det gør nogen forskel og det er rigtig fint at I forsøger. Det er vigtigt at badet ligger 1 time før han skal puttes, ellers vil det kunne virke modsat.
Nogle gange kan det hjælpe til ro i kroppen hvis I kan massere ham med creme eller lignende. Nogle gange kan det hjælpe at massere både ben og også fødder og det kan gøre at han slapper bedre af og bedre finder ro.
Et lunt klæde omkring benene - evt. lægge en varmepude ind under dynen i fodenden, før han får dynen omkring sig, kan nogle gange have god effekt. Han må naturligvis ikke blive overophedet - men det kan være fit at lune dynen i fodenden, så han får lidt lunt omkring benene, når han skal sove.
Og I må gerne give ham en større dyne - en juniordyne nu - som bedre kan puttes omkring ham og dermed også bedre give ro.
Nogle børn har også glæde af at blive puttet i en sovepose, som netop omslutter dem og giver fysisk ro, når de skal sove. Da han især er meget uroligt i sine ben, så kan det nogle gange hjælpe med en sovepose uden ærmer - de fås i mange forskellige typer og modeller, til mange forskellige priser og kvaliteter.
Nogle børn finder bedst ro, hvis de bliver puttet på maven. Det kan du også forsøge og så sætte dig og stryge ham med din hånd over ryggen og ned over blenumsen igen og igen, det kan nogle gange hjælpe.
Og så tænker jeg også at du skal tillade dig selv at gå fra ham, hvis han ikke er ked af det. Han må faktisk gerne tumle rundt, være motorisk urolig og på den måde lige brænde lidt ekstra energi af, før han så er parat til at sove. Du skal naturligvis ikke gå fra ham, hvis han er ked af det og tydeligt har brug for dig og brug for at du er der - men det er helt okay at du går, hvis han har brug for lidt alenetid til at tumle og derefter så er mere parat til at overgive sig til søvnen, hvor du så kan sidde hos ham og være der for ham igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske