Brev:
Min datter skriger og græder til hun får sin vilje
27. april 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Min datter skriger og græder til hun får sin vilje
Hej Helen..
Vi er en lille familie på 3. Mor og far og en pige. Vi som forældre holder sammen, snakker sammen om, hvad vi skal svare hende eller andre beslutninger. Vi har en anden etnisk baggrund end dansk.
Vores datter er snart 2 år og 7 måneder.. Hun er en kvik pige der taler begge sprog, Hun har altid været en glad og åben. Hun er god til at komme i kontakt med andre børn, leger godt i vuggestuen, følger vuggestuens regler, der aldrig noget med hende og de også rigtig glad for hende i vuggestuen. Altså sådan som jeg får det fortalt fra pædagogerne. Når jeg møder op for hente hende, kan jeg se at hun leger stille og rolig og det går fint. Men ligeså snart hun ser mig, er det som om helvede bryder løs.
Hun begynder pive og smågræde og hive i mig for at få mig til at gå hjem.
Så når vi er hjemme så vil hun se tegnefilm (dvd), alt det siger hun med lidt piveri. Jeg fortæller hende at hun ikke behøver og pive. Jeg skal nok. Jeg siger også at hvis hun bliver ved, så er der ingen tegnefilm. Det er også sket hun så heller ikke fået sin vilje fordi jeg ikke gad det piveri. Men så sidder hun lidt foran skærmen (10 min) så vil hun have ipaden, netop når hun kan se, at jeg sidder med den. Men jeg siger så nej fordi nu har hun bedt om tegne film og når mor er færdig kan du få lov. Så begynder hun på gråd og skriger. Og jeg står fast på min beslutning. Eller hvis det ikke er ipad så det noget andet, så vil hun have mad, så vil hun have noget andet bagefter og bliver ved, Jeg kan blive så hidsig indvendigt. Men jeg bevarer roen og prøver gøre det, så godt jeg kan.
Hun så også begyndt for nylig og sparke og slår der hjemme kun. Når jeg så siger det skal du stoppe med lige nu, så bliver hun ved, som om det ligegyldigt hvad det vi siger. Når hun så bliver ved tager vi hende på skammepladsen, hvor hun sidder lidt og jeg henter hende bagefter og fortæller at mor bryder sig ikke om skælde ud og du skal høre på mor. Så kys og kram så det ude af verden. Men 3-4 timer kan hun finde på og gøre det igen. Eller provokere med noget andet, begynder og pille ved noget som hun ikke skal vi siger Nej til det og tager den fra hende, så tager hun det igen og igen og igen, som om det er en magt kamp. Når vi skal spise ønsker hun og sidde og skødet af far eller andre vi har besøg og vi siger nej, du sidder her spiser og når du færdig kan du gå hen til vedkommende.
Men nej hun begynder græde og rulle rundt på gulvet, som vi ignorer. Vi prøver og berolige hende første omgang, men tit bliver det værre.
Med hensyn til andre episoder kan hun finde på blive så sur at hun slår sig i hovedet og skriger virkelig højt. Når vi er ude går tur i skoven eksempel, er det heller ikke hyggeligt, vi har hendes barnevogn med, så vil hun komme ud af barnevognen og gå og det andet øjeblik vil hun ikke så vil hun bæres begynder trampe på jorden smågræde. Men så bliver hun lagt i klapvogenen igen, så sidder hun ikke stille og prøver rejse sig små græder. Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre.
Jeg som mor er blevet træt af skælde det lille menneske ud. Jeg synes at det blevet meget med de her episoder, andre siger nej du skal blive ved på den måde, for hun søger din grænse. Andre siger hvis man bare ignorer det, så går det over.
SÅ er mit spøgrsmål til dig:
HVAD SKAL VI GØRE???
Jeg håber jeg får et svar.
Med venlig hilsen
Heidi