Svar: Flaske og sut
29. april 2013
Alder:
17 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé at stoppe med sutteflasken - både af hensyn til hans tænder - mælkesukkeret omkring tænderne er en rigtig dårlig idé ... Og samtidig er det også med til at holde ham på "et babystadie", hvor han ikke længere hører til. For meget mælk kan også være med til at fjerne hans appetit og lyst til anden mad og samtidig kan afhængigheden af flaske om aftenen også nogle gange medføre afhængig af flaske om natten og dermed give en uhensigtmæssigt søvnassociation, som på sigt gør at han sover dårligt ...
Jeg vil anbefale at du derfor trapper mængden af mælk ned, så han får mindre og mindre mælk og i stedet kan drikke lidt af en kop - og tilsidst kan få vand efter tandbørstning.
Samtidig med at du trapper ud af mælken og flasken skal fjernes, så er det vigtigt at du sætter noget andet i stedet. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne hans trygge putteritual fra den ene dag til den anden, men om at skabe et nyt ritual, som er mindst lige så tryg og hyggeligt som at få flaske. Det vil være en rigtig god idé at han f.eks. får en godnathistorie og at han også får en puttebamse, sutteklud eller lignende i stedet.
Og nej - du kan ikke regne med at han selv vil sige fra overfor flasken. Han bliver naturligt mere og mere bevidst om den og vil naturligt søge den igen og igen. Det er en beslutning, som du skal tage og så må du natuligvis rumme den frustration han føler, når han oplever, at han ikke kan få den mere. ...
...
Han begynder nu hat have lidt forståelse for hvad det vil sige at noget er "slut". Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden, som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.
Denne rutine må du gerne overføre på flasken, tage ham med i processen og lad ham være med til at smide flaskesutterne ud. Fortæl ham at det er slut, når han beder om flasken og tilbyd så et alternativ. På et tidspunkt er flaskesutterne alligevel mørnede og der skal købes nye - hvilket I ikke gør :) Så slå ud med armene, gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop mælk og en godnathistorie i stedet for :) Vis ham flasken uden flaskesutter, vis ham at den er i stykker, at den ikke dur mere, det er slut, så han ser det, hører det og kobler det - men også tilbydes noget der er bedre:)
Med hensyn til hans almindelige sutter, så er det ikke sikkert at han vil acceptere en anden form end han er vant til - mange børn finder stor tryghed i den sut, som de kender og som de føler "ligger godt i munden" og en anden facon virker fremmed og den vil de naturligt ikke acceptere. Andre børn har det ikke på denne måde og har ikke problemer med at skifte mellem forskellige typer af sutter ...
Ingen faste regler her, du er nødt til at prøve dig frem og se hvad han siger til de nye sutter du har købt ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske