Svar: Gøre forskel eller ikke forskel
30. april 2013
Alder:
6 år, 2 mdr.
Kære Mor til 2
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at drengene har det rigtig godt sammen - de leger godt, naturligvis med lidt konflikter en gang imellem, som det nu engang er med søskende, men de nyder hinandens selskab og det er rigtig dejligt. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer.
Jeg tænker derfor, at så længe du oplever at de gerne vil være sammen og trives med at I tager på fælles ture i svømmehallen osv. så er det rigtig fint at gøre det. Men du skal naturligvis lægge mærke til, hvis dette begynder at ændre sig og netop, når storebror begynder i skole, så kan der godt ske nogle ændringer. Han vil måske have behov for at have legekammerater med ham eller lignende, hvor han ikke vil have at lillebror blander sig. Det kan også være at han gerne vil gå til sport eller andet sammen med nogle af sine klassekammerater og hvor man bliver inddelt efter årgang og hvor lillebror så naturligt ikke også går til samme sport.
Og på den måde vil der naturligt fremover komme situationer, hvor der er visse ting man kan fordi man er den ældste og ting man ikke kan, fordi man er det yngre - i stedet kan man så noget andet.
Det samme kan også gøre sig gældende, når drengene leger - I vil måske opleve at storebror hurtigere lærer at cykle og cykle selv i trafikken, er bedre til at sparke til en bold, ramme og skyde med en ketcher, eller tegne en bil eller lignende end lillebror er - naturligt fordi han er det ældre. Og det kan godt give nogle udfordringer, fordi lillebror naturligt kan føle sig forkert og føle at han ikke er god nok, fordi de generelt opfatter sig ens - men faktisk har en aldersforskel. Forskellen i alder er større nu end når de bliver 25 år ... Og så vil der naturligvis også være situationer, hvor lillebror måske overhaler storebror og det skal der så også være plads til - her må I så prøve netop at fokusere på deres individualitet og hvad det er der gør dem hver især til noget helt specielt og særligt :)
Så deres behov for at lave ting hver for sig kan godt ændre sig netop fordi de nu bliver ældre og storebror starter i skole. Og nogle gange vil man også se, at børnene bevidst vælger forskellige interesser, fordi de også gerne vil adskille sig fra hinanden - det må tiden vise. Det kan f.eks. være at den ældste rigtig gerne vil gå til fodbold, hvilket den yngste så bestemt ikke vil - i stedet går han så til håndbold. Netop fordi de på den måde også gerne vil adskille sig fra hinanden og det er naturligvis okay. Andre gange vil de gerne det samme og det skal de så også have lov til - I skal prøve at vurdere, hvad de begge trives med og hvis du som nu oplever af de hver især vil blive kede af det og fornærmede, hvis du tog dem i svømmehallen separat, fordi de helst vil af sted sammen, så skal I naturligvis tage af sted sammen.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske