Svar: Baby sent i seng og er pylret
30. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)
Det er helt naturligt at I lige nu mærker at jeres datters søvn ændrer sig. Netop i 3-4 måneders alderen sker der rigtig meget med børns søvn og også udvikling og børn vil i denne alder ofte have tendens til at powernappe mere i løbet af dagen, ligesom de naturligt ofte også går sent i seng. At hun lige nu ikke sover til natten før kl måske er 22-23 er helt normalt og ikke nødvedigvis noget I skal ændre på - det ændrer sig ofte igen omkring 6 måneders alderen, hvor puttetidspunktet ofte vil være omkring kl 20.
Vores søvn er naturligt inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Sådan er det ikke hos spædbarnet, her er søvnen anderledes sammensat. Det spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn. Men netop med den alder jeres datter har nu, så begynder hendes søvn at indeholde flere stadier, hvor hun sover lettere og sover dybere.
Hun er samtidig også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, hun interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, hun begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med hende. Også motorisk er hun stærkere nu, hun bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder hende på skødet osv.
Denne store udvikling, som hun gennemgår lige nu, både fysisk og mentalt - alt hvad hun oplever, de ekstra stimuli, som hun får, skal bearbejdes, når hun sover og derfor vil hun naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Hun kan godt ligge og klynke i søvne, virre med hovedet, smågræde eller ligge og grine imens hun sover. Og hun vil naturligt nogle gange vågne op og have svært ved at sove videre, hun vil powernappe mere, præcist som I beskriver.
Det vil være en rigtig god idé at I nu arbejder på at hun skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Mange børn sover f.eks. først den 3 lur mellem kl 18-19, hvorfor de naturligt ikke går i seng kl 20 men først senere ...
Samlet set vil hun have brug for ca 15 timers søvn i døgnet og det betyder at hvis hun om dagen sover en lang lur, der varer 3-4 timer, så vil hendes 2 andre lure naturligt kun vare 1-2 timer samlet. Og hendes nattesøvn som varer ca 10 timer, vil således godt kunne ligge fra kl 22-08 ...
Det giver for mange en god rytme, hvis det er middagsluren der er den længste lur, men det er en balance, for hun skal også have lov til at sove, når hun viser behov for det og skal som udgangspunkt ikke vækkes. Modsat, kan man sige at hvis hun sover 4 timer om formiddagen og ikke virker til at trives med to lure af 1/2 time i løbet af eftermiddagen, så kan man godt nogle gange vælge f.eks. at vække hende efter 3 timer mod at hun så sover lidt bedre og længere om eftermiddagen ... men igen, man skal ikke ændre noget, der i princippet fungerer og det er som sagt helt naturligt og helt normalt at hendes søvn ændrer sig nu og at hun går sent i seng. Det hører alderen og udviklingen til ... :)
I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan I læse om netop søvnen i denne alder og hvorfor den ændrer sig og hvad forventninger man kan have ...:)
Jeg håber I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske