Brev:
Skift i søvnrytme
1. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Skift i søvnrytme
Hej Helen,
Jeg skriver til dig fordi min mand og jeg ikke længere ved, hvordan vi skal reagere på vores datters søvnvaner.
Hun er nu 4 1/2 måned gammel.
Fra hun var ca. 3 uger og indtil hun var 3 1/2 måned har hun sovet fantastisk. Hun blev lagt i sin egen seng ca. KL 19 og vågnede mellem 03 og 04 og blev ammet (jeg fuldammer) og sov nemt videre til ca 07.
Om dagen har det været skiftende, hvor meget hun har sovet.
Men den sidste måned har der været vendt op og bed på det hele. Det faldt både sammen med sommertid, og hendes der var væk en uge og hende og jeg var en uge hos mine forældre (altså et lidt fremmed sted for hende).
Efter det vågner hun mellem 2 og 5 gange om natten og kan kun falde i søvn ved amning. Det tager os 1-2 timer at lægge hende til at sove, både om dagen og om natten (om dagen sover hun kun 1/2 time ad gangen) og hun skriger og hyler og bliver dybt ulykkelig når det går op for hende at hun skal sove. Hun falder lidt til ro og vågner så igen og skriger.
Det har nu varet en måned, og vi ved ikke hvad vi skal gøre. Jeg har overvejet om hun er sulten, men synes ikke det virker som om hun ikke får nok når jeg lægger hende til, og vil gerne fuldamme så længe som muligt. Vi har også overvejet udviklingsspring, men synes bare det har varet så længe.
Under alle omstændigheder ville vi sætte pris på råd til hvordan vi nemmere lægger hende til at sove og hvordan vi får hende til at sove mere end en halv time ad gangen om dagen og to timer om natten.
Med venlig hilsen
Eva