Svar: Skift i søvnrytme
1. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og velkommen til - og beklager mit sene svar, men jeg har været på babymesse de sidste dage :)
Det lyder ganske rigtigt, at jeres datter lige nu gennemgår en stor udvikling og at udviklingsspring på den måde kan spille ind. Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange forældre, at deres barn ændrer søvnvaner. Det vil ofte være sådan at barnet i denne alder begynder at sove kortere lure, søvnen er ikke længere helt så lang og sammenhængende, barnet powernapper mere, ligesom barnet om natten ofte også begynder at melde sig hyppigere ved brystet.
Rent fysiologisk ændrer søvnen sig nu - hvor søvnen hos os voksne er inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt, så er søvnen hos det lille barn ikke inddelt på samme måde. Når vi voksne sover, så er vores søvn sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave". Og hos spædbarnet ses ikke samme inddelinger i søvnen, som vi voksne har. Det spæde barn skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Men netop i 3-4 måneders alderen, så begynder barnets søvn at indeholde flere stadier og i sammensætning minde om vores søvn. Og det betyder at jeres datter har en alder lige nu, hvor hun kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Mange forældre vil opleve, at barnet måske vågner efter 45 minutter og har svært ved at komme videre i søvnen uden at blive vugget, kærtegnet, få sut, få lidt mere mælk osv. for at sove videre.
Samtidig er hun også så gammel nu at hun begynder at opleve verden større og mere bevidst. Hun skelner mere og mere tydeligt rummet hun er i - hun har større rumfornemmelse. Når du sidder og ammer hende og far kommer ind i stuen, så slipper hun brystet og kikker efter far. Hun kan også slippe brystet og smile til dig, tage fat og die igen, slippe igen, pludre lidt og synes det er sjovere at snakke og kikke på dig og hvad der sker, end det er spændende at spise. Hun skelner også mellem om I er ude eller hjemme, ligesom hun skelner mellem om det er mor, far eller en fremmed f.eks. en bedsteforældre, der holder hende...
Og det at hendes søvn fysiologisk ændrer sig og hun mentalt også ændrer sig og begynder at opleve mere og nogle gange have svært ved at koncentrere sig helt om brystet, kan gøre at hun kommer ind i en rytme, hvor hun slatsover og slatspiser lidt - og hvis hun ikke får sit behov for mælk helt dækket i løbet af dagen, så vil hun naturligt skulle søge det ekstra om natten :)
Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Det kan I gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen.
Det vil også være en rigtig god idé at du lige nu prøver at amme hende to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger hende til når hun vågner og lader hende spise det hun vil der. Derefter leger du med hende, tumler med hende, stimulerer hende rigtig godt både fysisk og mentalt og inden hun så skal sove igen, så lægger du hende til modsatte bryst. Her vil hun så måske tage toppen og det er fint, det fylder hende lidt ekstra op og så sover hun også bedre. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme der, hvor hun sluttede sidst, leger og aktivere og så tilbyder du modsatte bryst inden hun så skal sove igen.
Når du ammer hende to gange mellem hver lur, så får du fyldt hende ekstra op i løbet af dage, så hun ikke behøver søge brystet helt så meget om natten, du får sikret hende lidt ekstra mælk, der kan gøre at hun kan sove lidt bedre i dagtimerne og du får samtidig også øget din mælkemængde lidt - hvilket ofte vil være passende, fordi hun også rent fysisk er blevet større nu ...
Og hvis dette så ikke virker, så kan det være tegn på at hun måske så småt skal igang med lidt skemad. Det tivl igen på sigt hjælpe jer til mere rytme hele dagen igennem :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og også giver lidt idé om, hvad der mon foregår hos jer ....
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske