Svar: Sover for tidligt?
5. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Linden
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har min bog om børn og søvn :)
Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer - og hos jer fungerer det lige nu rigtig fint at jeres datter sover en meget lang nattesøvn og går tidligt i seng og det er helt okay.
Det vil sandsynligvis ændre sig lidt i løbet af de næste 1-2 måneder. Hun vil naturligt blive mere og mere aktiv om dagen, opleve mere og mere af verden - bruge sig selv både motorisk og mentalt, og vil naturligt af denne grund også få behov for at sove mere og dermed måske behov for at forlænge sine lure i dagtimerne. Derfor tænker jeg, at du skal prøve at se, hvordan det udvikler sig og vurdere, hvad hun viser behov for og så ændre tingene undervejs, som behovet kommer.
Gennemsnitligt vil hun have behov for at sove ca 15 timer i døgnet og hvis hun sover 12 timer om natten, så vil det naturligt være 3 korte dagslure hun tager. Det kan her være en rigtig god idé at arbejde på at mindst en af lurerne varer mere end 1½ time. Det er vigtigt med mindst en lidt længere lur, fordi det sikrer at hun kommer igennem de forskellige stadier, som søvnen naturligt begynder at indeholde nu. Det kan være en fordel på sigt at arbejde på at det er middagsluren der er den længste lur. Hun må således meget gerne sove 2-2 ½ time til middag, som hun er begyndt på og så sove 30-45 minutter formiddag og eftermiddag. Og hvis hun nu netop begynder at vise behov for at sove længere lure i løbet af dagen og måske begynder samlet at sove 4 timer eller mere, så vil hun naturligt sove en kortere nattesøvn og vil måske af sig selv begynde at gå lidt senere i seng ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske