Svar: Putteritual - 14 mdr.
5. maj 2013
Alder:
14 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev - det lyder som om at I har fundet et putteritual, der fungerer rigtig godt og derfor er det naturligt svært, når I nu skal til at lave det om ...:)
Det er som du skriver, rigtig vigtigt ikke at fjerne flasken fra den ene dag til den anden. Det er ikke et spørgsmål om at give børnene "en kold tyrker", men derimod et spørgsmål om at få skabt et nyt ritual, der stille og roligt tager over og giver dem den tryghed og nærhed, som de naturligt har behov for.
Det er en rigtig god idé at skære mængden af mælk ned, så de får mindre og mindre i flasken og stille og roligt kan de så gå over til at få lidt mælk af en kop i stedet. I starten kan de få mælken på værelset, hvor de skal sove, men stille og roligt vil det være rigtig fint at give dem en godnatgrød og en kop mælk i køkkenet, så de derefter får børstet tænder og så bliver puttet. Har de så brug for noget at drikke, når de er i deres seng, kan de få vand. Det er sundere for deres tænder :)
Det er en rigtig god idé at indføre en godnathistorie nu, ligesom I også kan sidde og tale lidt om dagen og deres oplevelser, synge en godnatsang eller lignende. Det er også en rigtig god idé at indføre en putteklud eller godnatbamse. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en puttebamse til sig og derfor er det oplagt at introducere dette nu - på sigt kan den fungere som substitut for både flasken og for jer :)
Det vil sige at I skal starte med at give dem mælk som I plejer og samtidig med at de får deres mælk og puttes, så begynder I nu at læse for dem, putte dem med kluden osv. Og stille og roligt trappes mængden af mælk så ned, de overgår til at få mælk af kop, får mælken i køkkenet og kan få lidt vand ved sengen, hvis det overhovedet viser sig nødvendigt - men historien, putteritualet er det samme som hidtil. Det er altså kun ritualet omkring flasken der ændrer sig - det øvrige er præcist som det plejer at være :)
Det kan nogle gange være nødvendigt at putte dem lidt senere, for at være sikre på at de er trætte nok, men her må I prøve jer lidt frem. Et aftenritual med klokkeslet kunne måske være aftensmad kl 17.30 som nu, derefter i bad hver anden dag, tilbydes godnatgrød med mælk i køkkenet kl 19. Derefter i seng med godnathistorie, kærtegn og putteklud :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske